Αναλυτικότερα, επισημαίνεται ότι η σημερινή δυσμενής οικονομική και κοινωνική συγκυρία έχει οδηγήσει στη ραγδαία αύξηση του αριθμού των ανέργων, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός ασφαλισμένων να μη δύναται να πληρεί την ειδική προϋπόθεση των 100 ημερών ασφάλισης ανά έτος την τελευταία 5ετία πριν από το έτος υποβολής της αίτησης για συνταξιοδότηση, ο χρόνος επιδότησης λόγω τακτικής ανεργίας από τον ΟΑΕΔ λαμβάνεται υπόψη για τη συμπλήρωση της ειδικής προϋπόθεσης των 100 ημερών ασφάλισης ανά έτος την τελευταία 5ετία πριν από το έτος υποβολής της αίτησης για συνταξιοδότηση για τη χορήγηση μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
Τονίζεται ότι, προκειμένου ο ανωτέρω χρόνος επιδοτούμενης ανεργίας να λαμβάνεται υπόψη για την πλήρωση της ειδικής προϋπόθεσης των ανά 100 ημερών ασφάλισης, θα πρέπει η επιδότηση λόγω τακτικής ανεργίας να έχει λάβει χώρα κατά την κρίσιμη πενταετία.
Υπενθυμίζεται, ότι οι διατάξεις του άρθρου 28 παρ. 3α του ν.1846/1951, όπως ισχύει, ορίζουν ότι, αν ο ασφαλισμένος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ συμπληρώνει τον απαιτούμενο αριθμό ημερών εργασίας για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, από τις οποίες ανά εκατό τουλάχιστον σε καθένα από τα πέντε ημερολογιακά έτη που προηγούνται του έτους, κατά το οποίο υποβάλλεται η αίτηση συνταξιοδότησης, δικαιούται σύνταξη λόγω γήρατος μειωμένη κατά το 1/200 της πλήρους μηνιαίας σύνταξης, για κάθε μήνα που λείπει από τα αντίστοιχα όρια ηλικίας της πλήρους σύνταξης, εφόσον συμπλήρωσε το 60ό έτος της ηλικίας προκειμένου για ασφαλισμένο και το 55ο έως το 60ο έτος της ηλικίας προκειμένου για ασφαλισμένη.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του ν.2084/1992, όπως ισχύουν για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα λόγω γήρατος με προϋποθέσεις που ίσχυαν μέχρι 31.12.2010, ως χρόνος ασφάλισης στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, λογίζεται, πλην του χρόνου πραγματικής ασφάλισης, μεταξύ άλλων, ο χρόνος επιδότησης λόγω τακτικής ανεργίας και μέχρι 200 ημέρες την τελευταία δεκαετία πριν από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης.
****Παροχή οδηγιών για την υλοποίηση των διατάξεων του άρθρου 26 του ν. 4075/2012 (ΦΕΚ Α΄ 89)»
Στο άρθρο 26 του ν. 4075/2012 (ΦΕΚ Α΄ 89) ρυθμίζονται γενικά ασφαλιστικά θέματα.
Συγκεκριμένα:
Παρ. 1 και 2. Η σύνταξη λόγω γήρατος που λαμβάνουν οι τυφλοί που είναι ασφαλισμένοι μετά την 1.1.1993 προσαυξάνεται πλέον λόγω απόλυτης αναπηρίας κατά 50%. Πρόκειται για εξομοίωση του ποσού του επιδόματος απολύτου αναπηρίας με αυτό που λαμβάνουν οι τυφλοί ασφαλισμένοι πριν την 1.1.1993, στους φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής ασφάσλισης.
Παρ. 3. Τα ανάπηρα παιδιά που είναι ορφανά και από τους δύο γονείς και πάσχουν από νοητική υστέρηση ή αυτισμό ή από πολλαπλές αναπηρίες ή από χρόνιες ψυχικές διαταραχές δικαιούνται το πλήρες ποσό σύνταξης που δικαιούτο ο θανών γονέας. Το απαιτούμενο ποσοστό αναπηρίας με τη διάταξη της παραγράφου αυτής μειώνεται σε 67% από 80% που είχε καθοριστεί με την περ. α της παρ. 5 του ν. 3232/2004.
Παρ. 4. Το εξωιδρυματικό επίδομα δικαιούνται μεταξύ άλλων και όσοι έχουν πλήρη ακρωτηριασμό του ενός άνω ή κάτω άκρου με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, χωρίς να υφίσταται πλέον η προϋπόθεση της περ. ε της παρ. 5 του ν. 3232/2004 να μην επιδέχεται εφαρμογής τεχνητού μέλους.
Παρ. 5. Συμπληρώνεται η παράγραφος 1 του άρθρου 20 του ν. 2556/1997 με την προσθήκη εδαφίου που επιτρέπει την αναδρομική χορήγηση της προσαύξησης της σύνταξης για τα παιδιά στους συνταξιούχους των ασφαλιστικών οργανισμών εκτός του ΙΚΑ και του ΟΓΑ, καθώς και της σύνταξης που χορηγείται σε παιδιά, εγγόνια και προγονούς, σε περίπτωση θανάτου του ασφαλισμένου ή συνταξιούχου, που συμπλήρωσαν το 18ο έτος της ηλικίας τους πριν από την εισαγωγή τους σε ανώτερες ή ανώτατες σχολές. Η προσαύξηση ή η σύνταξη χορηγείται αναδρομικά για το χρονικό διάστημα ανάμεσα στο μήνα που ακολουθεί αυτόν της ενηλικίωσης (18ο έτος της ηλικίας) και στο μήνα έναρξης του ακαδημαϊκού έτους. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχει γίνει η εισαγωγή στη σχολή μέσα στο ίδιο ημερολογιακό έτος με αυτό της ενηλικίωσης. Έτσι επιτυγχάνεται η ίση μεταχείριση όλων των παιδιών που εντός του ίδιου έτους αποφοιτούν από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και παράλληλα εναρμονίζεται η νομοθεσία ως προς το σημείο αυτό με εκείνη του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (παρ. 6 και 7α του αρ. 20 του ν. 4019/2011).
Παρ. 8. Με το αρ. 37 του ν. 3996/2011 επεκτάθηκε η δυνατότητα συνταξιοδότησης με 25 έτη ασφάλισης ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας στα αδέλφια (ασφαλισμένα σε ΦΚΑ αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης) ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω. Μεταξύ των λοιπών προϋποθέσεων που έθετε το αρ. 37 για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος ήταν οι γονείς των δύο αδελφών να μη βρίσκονται εν ζωή ή να είναι ανάπηροι με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω. Πλέον με την παράγραφο αυτή αρκεί ο εν ζωή γονέας να έχει συμπληρώσει το 75ο έτος της ηλικίας του, χωρίς να απαιτείται να είναι ανάπηρος.
Παρ. 14 εδ. στ΄. Mε τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 3863/2010 απαγορεύτηκε ρητά η συμμετοχή των φορέων κοινωνικής ασφάλισης σε προγράμματα εθελούσιας–πρόωρης αποχώρησης προσωπικού των επιχειρήσεων του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, όπως αυτός έχει οριοθετηθεί με την παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/82, που καταρτίζονται από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού και εφεξής.
Επιπλέον, στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου προβλέφθηκε ότι, σε περίπτωση που κάποια από τις ανωτέρω επιχειρήσεις του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα μετά την ισχύ του ν. 3863/2010 (δηλαδή από 15/7/2010 και εφεξής) καταρτίσει, τυπικά ή άτυπα, προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης υπαλλήλων τους, που έχουν συμπληρώσει ή συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, ανεξαρτήτως της θεσμοθετούμενης με το άρθρο αυτό μη συμμετοχής πια της Κοινωνικής Ασφάλισης σε αυτά τα προγράμματα, χορηγώντας οικονομικά κίνητρα πάσης φύσεως σε αυτούς τους υπαλλήλους, υποχρεούται η επιχείρηση να γνωστοποιήσει τούτο στην αρμόδια ΔΟΥ του αποχωρούντος υπαλλήλου της εντός 15 ημερών από την ημερομηνία καταβολής του οικονομικού κινήτρου. Το οικονομικό αυτό κίνητρο υπάγεται στην περίπτωση 8 παρ. 14 του ν. 3842/2010 (ΦΕΚ 58Α) και συνεπώς φορολογούνται με τον τρόπο που στη διάταξη αυτή ορίζεται.
Με το εδάφιο στ΄ της κοινοποιούμενης παρ. 14 του ν. 4075/2012 διευκρινίζεται ότι, στην περίπτωση που η σύμβαση εργασίας μεταξύ εργαζόμενου και εργοδότη είναι αορίστου χρόνου και λύεται με βάση τις διατάξεις που αφορούν στη λύση των συμβάσεων αυτών, τότε το οικονομικό κίνητρο που παρέχει ο εργοδότης στον εργαζόμενο δεν υπόκειται στον τρόπο φορολόγησης που ορίζει η περ. 8 της παρ. 14 του ν. 3842/2010.
(Πηγή: euro2day.gr)