Υπό το πρίσμα της ανακεφαλαιοποίησης, συζητήθηκε... ακροθιγώς το θέμα, μεταξύ παραγόντων του οικονομικού επιτελείου, τραπεζιτών, αλλά και τροϊκανών, ως μία σκέψη συγκέντρωσης σε έναν τραπεζικό όμιλο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, με ή χωρίς την Αγροτική Τράπεζα, μαζί και με τις διάφορες μικρές, όπως ενδεικτικά, θα μπορούσε να ήταν η νέα Proton Bank, η Probank, η Αττικής ακόμη και... η Millennium (την οποία ο πορτογαλικός όμιλος BCP έχει διαμηνύσει ότι προτίθεται να πουλήσει, εγκαταλείποντας την ελληνική αγορά).
Κάθε μία εξ αυτών έχει βέβαια και τις ιδιαιτερότητές της, τα συν και τα πλην της, όμως η ιδέα της συσπείρωσης σε έναν όμιλο θα έδινε ενδεχομένως - λόγω της ισχύος του μεγέθους - τη δυνατότητα μεγαλύτερης ευχέρειας στήριξης και παροχής κεφαλαιακής ενίσχυσης από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για το τι μέλλει γενέσθαι με την Αγροτική Τράπεζα και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, στο οποίο το Δημόσιο, κυρίως στην πρώτη από τις δύο αυτές τράπεζες, έχει ως βασικός μέτοχος τον πρώτο λόγο.
Ενα σενάριο θέλει τα δύο αυτά ιδρύματα να συγχωνεύονται σε ένα σχήμα, στο οποίο μπορεί να προστεθεί και η Αττικής (και στην πορεία και άλλες μικρές τράπεζες) και ένα άλλο σενάριο, με πολλαπλές εναλλακτικές, είναι να συνεχίσει η Αγροτική αυτόνομα, αφού όμως προηγηθεί ένα ξεκαθάρισμα με τα καλά και κακά στοιχεία του ισολογισμού της.
Αν και η Αγροτική είναι από τις τράπεζες εκείνες που έχουν πραγματοποιήσει σημαντικά υψηλές προβλέψεις για επισφάλειες, «ακούγεται» και το σενάριο του διαχωρισμού σε καλή τράπεζα και σε bad bank προς εκκαθάριση, όπως έγινε στην παλαιά Proton Bank. Παράλληλα, σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της κεφαλαιακής στήριξης της Αγροτικής Τράπεζας από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, δεδομένου ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν επιτρέπει τη συμμετοχή του Ταμείου σε τράπεζα αμιγώς του δημόσιου τομέα και αναζητώνται λύσεις, όπως η τροποποίηση του σχετικού νόμου.
Εν τω μεταξύ, υπενθυμίζεται ότι τόσο η Αγροτική όσο και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο έχουν λάβει παράταση για τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων χρήσης 2011 για τις 31 Μαΐου, ακριβώς λόγω της αδυναμίας του ΤΧΣ να τους δώσει εγγυήσεις, όπως αντίστοιχα έκανε με τις υπόλοιπες (Εθνική, Alpha, Eurobank, Πειραιώς) στις οποίες κάλυψε το έλλειμμα των κεφαλαίων από τις ζημιές που οφείλονταν στο PSI, δίνοντας το ίδιο το ΤΧΣ εγγυήσεις.
Μάλιστα, η Αγροτική ανακοίνωσε ότι η τακτική γενική συνέλευση των μετόχων δεν θα πραγματοποιηθεί στις 22 Μαΐου, όπως είχε ανακοινωθεί στο οικονομικό ημερολόγιο έτους 2012, λόγω παράτασης της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων οικονομικής χρήσης έτους 2011 ενώ για την ακριβή ημερομηνία θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση.
Οσο για τη Probank, της οποίας το όνομα εμπλέκεται σε σενάρια συγχωνεύσεων, να σημειωθεί ότι είναι σε εξέλιξη αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου με δημόσια προσφορά. Η περίοδος άσκησης των δικαιωμάτων προτίμησης που θα έληγε στις 23 Μαρτίου έχει παραταθεί για μέχρι τις 21 Μαΐου. Η αύξηση προβλέπει την έκδοση 133.333.333 νέων μετοχών ονομαστικής αξίας 0,60 ευρώ και τιμής διάθεσης 0,80 ευρώ με καταβολή μετρητών και δικαίωμα προτίμησης υπέρ των παλαιών μετόχων.
Από πλευρά της, η Τράπεζα της Ελλάδος υιοθετεί την άποψη ότι οι νέες συνθήκες επιτάσσουν αλλαγή επιχειρηματικού μοντέλου και στον τραπεζικό τομέα. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση του διοικητή για το 2011, το τραπεζικό σύστημα, όπως το σύνολο της οικονομίας, βρέθηκε μπροστά σε πρωτόγνωρες προκλήσεις και έπρεπε να αντιμετωπίσει παράγοντες που επηρέασαν τις επιδόσεις του και διαμόρφωσαν συνθήκες αβεβαιότητας.
«Η σημερινή πραγματικότητα είναι δεδομένη και για το μέλλον τα μηνύματα είναι σαφή όσον αφορά τις βασικές παραμέτρους του οικονομικού περιβάλλοντος και του ρυθμιστικού πλαισίου. Επιβάλλεται συνεπώς οι τράπεζες να προσαρμόσουν ανάλογα το επιχειρηματικό τους μοντέλο, στηρίζοντάς το σε ολική ανασύνταξη δυνάμεων. Οι ανασυντάξεις και οι συνενώσεις είναι επιτυχέστερες όταν δρομολογούνται με προβλεπτική ικανότητα, λαμβάνουν υπόψη όλα τα δεδομένα και είναι αποτέλεσμα φιλικής διαπραγμάτευσης.
Η αναδιάταξη του τραπεζικού τομέα θα ενισχύσει σημαντικά τη συμβολή του στην αναπτυξιακή διαδικασία, όταν ξεκινήσει η ανάκαμψη της οικονομίας. Θα αποτελέσει επίσης παράγοντα ισχυρής στήριξης της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα συντρέξει και ο πρωταρχικός για τη σταθερότητα παράγοντας, που είναι η αποκατάσταση και παγίωση της εμπιστοσύνης των οικονομικών φορέων, των αγορών και της διεθνούς κοινότητας. Καμία αναδιάταξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανάγκη συνέχισης της δημοσιονομικής προσπάθειας και επίσπευσης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στο κράτος και στην οικονομία», αναφέρεται σχετικά.
ΤτΕ: «Ετος-ορόσημο το 2012»
Στο πλαίσιο των εκτιμήσεων της Τραπέζης της Ελλάδος, το 2012 θα αποτελέσει έτος-ορόσημο για τη διαμόρφωση της μελλοντικής φυσιογνωμίας του τραπεζικού συστήματος. Οι τράπεζες καλούνται να αντιμετωπίσουν τις ζημίες που έχουν ως γενεσιουργό αίτιο τη δημοσιονομική κρίση. Κατ’ αρχάς οι τράπεζες βαρύνονται από το γεγονός ότι τοποθέτησαν κεφάλαια σε μία μορφή επένδυσης που μέχρι πρόσφατα εθεωρείτο ασφαλής, δηλαδή σε ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου.
Οπως προκύπτει από τα δημοσιευθέντα αποτελέσματα των τραπεζών, η επίπτωση αυτή είναι πολύ μεγάλη. Επιπλέον οι τράπεζες αντιμετωπίζουν, λόγω της παρατεταμένης ύφεσης, την αυξημένη δυσκολία νοικοκυριών και επιχειρήσεων να εξυπηρετούν κανονικά τις δανειακές τους υποχρεώσεις. Οι ανωτέρω εξελίξεις επιβάλλουν ενίσχυση της κεφαλαιακής βάσης των τραπεζών, η διαδικασία για την οποία έχει ήδη δρομολογηθεί.
Η Τράπεζα της Ελλάδος, ήδη από τις αρχές του 2011, διαβλέποντας τις προκλήσεις, άρχισε να σχεδιάζει, σε συνεργασία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, σειρά ενεργειών για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. Οι ενέργειες αυτές περιλαμβάνουν κυρίως τα εξής:
- Κάλυψη των βραχυχρόνιων αναγκών ρευστότητας μέσω του ευρωσυστήματος.
- Διαμόρφωση, σε συνεργασία με την πολιτεία, νομικού πλαισίου εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης πιστωτικών ιδρυμάτων και εφαρμογή του όπου χρειάστηκε.
- Εξασφάλιση μέσω του προγράμματος στήριξης πόρων ύψους 50 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση και την αναδιάρθρωση του τραπεζικού συστήματος.
(Πηγή: Κέρδος)