Μάλιστα, για πρώτη φορά στα χρονικά, φτάνουν να επιστρέφουν χρήματα και να ανταμείβουν με πόντους όσους χρησιμοποιούν χρεωστικές κάρτες (που δεν επιβαρύνονται με επιτόκιο) ενώ έχουν «ψαλιδίσει» τις χρεώσεις στο e-banking.
Προφανώς οι τράπεζες δεν έχουν ακολουθήσει το δρόμο αυτό από… την καλή τους την καρδιά, όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη, ο πραγματικός στόχος είναι να στρέψουν όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες στα εναλλακτικά δίκτυα. Και παράλληλα, να μειώνουν μειώνουν τον αριθμό των συναλλαγών που γίνονται στο κατάστημα, οι οποίες και κοστίζουν περισσότερο στην τράπεζα με απώτερο σκοπό να «ψαλιδίσουν» τον αριθμό των ίδιων των καταστημάτων. «Τα καταστήματα χρειάζονται για να πουλούν δάνεια και αφού αυτή τη στιγμή δεν το κάνουν, δεν χρειάζονται» αναφέρει χαρακτηριστικά κορυφαίος τραπεζίτης, δικαιολογώντας τη στροφή στα εναλλακτικά δίκτυα.
Παράλληλα, στόχος όχι μόνο των τραπεζών, αλλά και της Τρόικας (και κατ’ επέκταση της κυβέρνησης) είναι να βγάλουν όσο το δυνατόν περισσότερα μετρητά εκτός αγοράς. Περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές σημαίνουν λιγότερο μαύρο χρήμα και αυτό είναι μεγάλο ζητούμενο.
Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι οι τράπεζες διάλεξαν αυτή τη συγκυρία, προκειμένου να φέρουν στην Ελλάδα για πρώτη φορά τις «ανέπαφες συναλλαγές» μέσω πιστωτικών καρτών, οι οποίες φιλοδοξούν να αντικαταστήσουν τα μετρητά σε μικρο-πληρωμές.
Επιπλέον, μέσα στους επόμενους μήνες έρχονται υπηρεσίες e-banking και μέσα από την τηλεόραση, πέρα από τα κινητά τηλέφωνα, τις ταμπλέτες και τους υπολογιστές. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζιτικής επιλέγουν ακόμα και μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς ο κόσμος ξεπερνά τις φοβίες του παρελθόντος, γεγονός που διευκολύνει τα σχέδια των τραπεζιτών.
«Απόβαση» στην κινητή
Οι τεχνολογικές καινοτομίες είναι σίγουρα ενδιαφέρουσες, όμως το «τελικό χτύπημα» στο γκισέ δεν είναι άλλο από την επέκταση των υπηρεσιών του ebanking και στα κινητά τηλέφωνα. Με δεδομένο ότι η διείσδυση της κινητής αγγίζει το 100%, καταλαβαίνει κανείς πόσο εύκολο είναι για τις τράπεζες να «πουλήσουν» τα νέα δεδομένα. Και σε αυτό έχουν αρωγό την τεχνολογία, μια και οι σύγχρονες συσκευές παρέχουν επιπλέον δυνατότητες και μεγαλύτερη ασφάλεια στους κατόχους τους
Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα, οι μεγαλύτερες τράπεζες αναπτύσσουν πλέον εξειδικευμένες εφαρμογές για λειτουργικά συστήματα iOS και Android, ώστε να διευκολύνουν ακόμη περισσότερο τους πελάτες τους, αλλά και να ενσωματώσουν περισσότερες και πιο καινοτόμες υπηρεσίες. Αυτό σημαίνει ότι οι κάτοχοι iPhone, iPad αλλά και κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών που «τρέχουν» το λειτουργικό σύστημα Android της Google μπορούν να «κατεβάσουν» δωρεάν την εφαρμογή και μέσω αυτής να αποκτήσουν πρόσβαση στις τραπεζικές υπηρεσίες.
Και οικονομία
Πέρα από την ευκολία, βασικό δέλεαρ προς τους πελάτες των τραπεζών είναι το χαμηλότερο -ή και μηδενικό- κόστος των ψηφιακών συναλλαγών σε σχέση με το γκισέ. Η μεταφορά των χρημάτων, η πληρωμή των λογαριασμών ή των πιστωτικών καρτών, η προμήθειες για αγοραπωλησίες μετοχών και μια σειρά από άλλες συναλλαγές τιμολογούνται είτε δωρεάν είτε με σοβαρότατη έκπτωση αν γίνουν ηλεκτρονικά σε σχέση με την παραδοσιακή μέθοδο. Ακόμα και έτσι πάντως, οι τράπεζες βγαίνουν κερδισμένες, καθώς το κόστος ανά συναλλαγή από το γκισέ είναι υψηλότερο ακόμη και από τις «τσουχτερές» προμήθειες που ούτως ή άλλως χρεώνουν.
Απόλυτα ασφαλείς
Παράλληλα, όπως διαβεβαιώνουν οι τραπεζίτες, οι συναλλαγές «νέας γενιάς» είναι απόλυτα ασφαλείς και ο πελάτης δεν διατρέχει κανένα κίνδυνο να χάσει τα χρήματα του. Σε περίπτωση ύποπτης συμπεριφοράς (π.χ. αγορά με πιστωτική κάρτα στο εξωτερικό και ταυτόχρονη ανάληψη στην Ελλάδα) οι τράπεζες ειδοποιούν άμεσα τον κάτοχο και σπεύδουν να μπλοκάρουν την κάρτα. Αντίστοιχα, στις «ανέπαφες» συναλλαγές, το όριο των ημερήσιων συναλλαγών εγγυάται ότι ακόμα και αν ο κάτοχος χάσει την κάρτα του, η απώλεια δεν θα είναι μεγαλύτερη από το να χάνει τα ψιλά που έχει στο πορτοφόλι του.
ΤΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
1.000.000 είναι οι χρήστες υπηρεσιών e-banking στην Ελλάδα
50% και πλέον από τις συνολικές συναλλαγές γίνονται ηλεκτρονικά
40% των συνολικών συναλλαγών γίνονται µέσω ATM
51% των online καταναλωτών επιλέγουν τράπεζα με βάση το e-banking site της
50% των πελατών κρίνουν την αξιοπιστία της τράπεζας με βάση τις υπηρεσίες e-banking
(Πηγή: bankingnews)