Αρχικά, θα αξιολογηθούν οι δομές των υπουργείων, των ΝΠΔΔ και των ΝΠΙΔ και αργότερα θα ξεκινήσει η αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης σε συνεργασία με την Task Force διαμόρφωσαν το πλαίσιο αξιολόγησης των υπηρεσιών του κρατικού μηχανισμού με το οποίο θα μετρηθεί ο προγραμματισμός, η δυνατότητα συνεργασίας των υπηρεσιών η αποτελεσματικότητά και η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Από τον τελικό βαθμό που θα λάβουν οι υπηρεσίες θα εξαρτηθεί η εξέλιξη ακόμα και η ύπαρξή τους. Τα γενικά συμπεράσματα για την ποιοτική αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών έχουν καταγραφεί στην τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ.
Οπως αναφέρουν υψηλόβαθμα στελέχη στην πυραμίδα της δημόσιας διοίκησης, με την αξιολόγηση των οργανωτικών δομών ουσιαστικά θα κριθεί σε κάθε διεύθυνση και κάθε τμήμα η λειτουργικότητα του μοντέλου διακυβέρνησης της κρατικής μηχανής. Τα αναλυτικά συμπεράσματα θα αξιοποιηθούν στη διαμόρφωση των νέων οργανογραμμάτων και διαδικασιών που θα ισχύσουν στα υπουργεία, τα ΝΠΔΔ και τα ΝΠΙΔ.
1. Εξυπηρέτηση του κοινού
Η «μέτρηση» του βαθμού ικανοποίησης των πολιτών από την εξυπηρέτηση που λαμβάνουν σε διάφορες υπηρεσίες μπορεί να πραγματοποιηθεί με ερωτηματολόγια που θα δοθούν στο κοινό, με καταγραφή του αριθμού των παραπόνων και του χρόνου ανταπόκρισης της υπηρεσίας σε αιτήματα. Οι υπηρεσίες που έχουν συναλλαγές με το κοινό θα περάσουν όχι μόνο από την κρησάρα των επιτροπών αξιολόγησης αλλά και των ίδιων των πολιτών.
2. Προσόντα στελεχών
Η αξιολόγηση του συγκεκριμένου τομέα (κάθετος συντονισμός υπηρεσιών) αφορά σε μεγάλο βαθμό τη «μέτρηση» των διοικητικών προσόντων που διαθέτουν τα ανώτερα και ανώτατα στελέχη της διοικητικής ιεραρχίας να οργανώσουν, να διαχειριστούν και να συντονίσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις υπηρεσίες τους και το προσωπικό τους (π.χ. οργάνωση δομών που υποδέχονται αιτήματα πολιτών, υπηρεσιών πρωτοκόλλου κτλ).
3. Συντονισμός και χρόνοι
Ο Προγραμματισμός, δηλαδή διαδικασία μέσω της οποίας διαμορφώνεται το όραμα και η αποστολή των δημόσιων οργανισμών, καθορίζονται οι σκοποί και οι στόχοι των δημόσιων πολιτικών, καθώς και τα χρονοδιαγράμματα και τα μέσα επίτευξής τους, δεν αποτελεί το δυνατό σημείο της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Η διαμόρφωση και επίτευξη της τοποθεσίας μέσω της εφαρμογής σχεδίων δράσης σε κάθε υπουργείο, διεύθυνση, υπηρεσία και οργανισμό του Δημοσίου θα αποτελέσει μία από τις βασικές πολιτικές του Επιτελικού Κράτους.
Είναι γνωστό ότι ο μίνιμουμ προγραμματισμός που ακολουθεί κάθε υπηρεσία ανατρέπεται συνήθως με την αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας. Με την αξιολόγηση θα διαπιστωθεί ποιες δομές διαθέτουν προγραμματισμό και με ποιες μεθόδους διαμορφώνεται το σχέδιο δράσης των δημόσιων υπηρεσιών.
4. Αξιοποίηση δυνατοτήτων
Αλλος ένας τομέας όπου ουσιαστικά θα κριθούν οι ικανότητες ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτουν τα ανώτερα στελέχη και η πολιτική ηγεσία στο Δημόσιο. Η αξιοποίηση των υπαλλήλων όχι μόνο με βάση τα τυπικά αλλά και τα ουσιαστικά προσόντα των εργαζομένων αποτελεί σημαντικό παράγοντα αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού στο Δημόσιο, ενώ αποτελεί παράμετρο που απουσιάζει από την ελληνική δημόσια διοίκηση. Συνδυάζεται απόλυτα με την αξιολόγηση του προσωπικού και την καταγραφή των ουσιαστικών προσόντων που διαθέτουν οι υπάλληλοι όλων των εκπαιδευτικών κατηγοριών.
5. Συντονισμός υπηρεσιών
Στο συγκεκριμένο κριτήριο θα μετρηθεί η ετοιμότητα των δημόσιων υπηρεσιών, σε επίπεδο σχεδιασμού, να απορροφήσουν κοινοτικά κονδύλια για την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στις διαδικασίες που ακολουθούν.
Ουσιαστικά το ελληνικό Δημόσιο θα βαθμολογηθεί για τη δυνατότητά του να απορροφήσει πόρους του ΕΣΠΑ κυρίως στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Παράλληλα θα αξιολογηθεί ανά υπηρεσιακή δομή η αξιοποίηση των εγκαταστάσεων και υποδομών που διαθέτουν οι υπηρεσίες. Θα καταγραφούν αναλυτικά τα ιδιόκτητα και ενοικιαζόμενα κτίρια.
6. Νέες τεχνολογίες
Οι επιτροπές θα αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα των οργανωτικών δομών του κράτους. Η μέτρηση των αποτελεσμάτων έχει σχέση με το αρχικό κριτήριο που αφορά τον προγραμματισμό. Θα αναλυθεί η αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών με βάση την αρχική στοχοθεσία στον βαθμό βέβαια που αυτή υφίσταται, καθώς και ο βαθμός ανατροφοδότησης και ανασχεδιασμού της πολιτικής με βάση τα ενδιάμεσα αποτελέσματά της.
Η αξιολόγηση των υπηρεσιών δεν θα πραγματοποιηθεί με βάση το «ιδανικό» μοντέλο λειτουργίας ενός οργανισμού. Θα μετρηθεί ο σχεδιασμός, ο προγραμματισμός και η υλοποίηση των πολιτικών προκειμένου να αξιολογηθεί ποιες δομές θα διατηρηθούν, ποιες θα καταργηθούν, ποιες θα ιδιωτικοποιηθούν για να διαμορφωθούν τελικά τα οργανογράμματα των υπηρεσιών που θα αποτελούν το επιτελικό κράτος.
7. Κρατικές δομές
Θα «μετρηθούν» οι κοινές συσκέψεις που πραγματοποιούνται μεταξύ υπηρεσιών υπουργείων, η συχνότητά τους αλλά και η αποτελεσματικότητα των διαδικασιών. Για παράδειγμα, για την εφαρμογή πολιτικής που στοχεύει στη μείωση των οδικών ατυχημάτων, εμπλέκονται η Τροχαία, το υπουργείο Υγείας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, το υπουργείο Υποδομών, ακόμα και τα υπουργεία Παιδείας και Οικονομικών. Οι επιτροπές θα αξιολογήσουν εάν εξυπηρετείται η κεντρική πολιτική με τις διαδικασίες που ακολουθούνται από όλες τις συναρμόδιες δομές.
Πρεμιέρα με Παπαδήμο
Την πανηγυρική έναρξη του συνολικού προγράμματος για τη Μεταρρύθμιση του Κράτους θα πραγματοποιήσει σύντομα το αρμόδιο υπουργείο. Οι αλλαγές στο Δημόσιο θα τεθούν υπό τον συντονισμό διυπουργικής επιτροπής στην οποία αναμένεται να τεθεί επικεφαλής ο ίδιος ο πρωθυπουργός Λ. Παπαδήμος. Παράλληλα το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει δημιουργήσει υποστηρικτική ομάδα για την υλοποίηση του προγράμματος η οποία αποτελείται από υψηλόβαθμα στελέχη της διοικητικής ιεραρχίας και Γάλλους αξιωματούχους. Κύκλοι του αρμόδιου υπουργείου αναφέρουν ότι για πρώτη φορά έχει καταρτιστεί ενιαίο πρόγραμμα δράσεων, που δεν έχουν αποσπασματικό χαρακτήρα.
(Πηγή: Εθνος)