Eurostat: Στο 12,7% του ΑΕΠ το έλλειμμα της Ελλάδας το 2013 * Στις 2/5 οι συντάξεις ΟΓΑ Μαΐου * ΤτΕ: 932 εκατ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα στο α' τρίμηνο * ΙΚΑ: Κανονικά στις 29/4 η πληρωμή συντάξεων Μαΐου * Έως 30/4 η καταβολή της ασφαλιστικής εισφοράς των αγροτών

Σάββατο, 15 Οκτωβρίου 2011

Πόσες και τι είδους επιδοτήσεις θα παίρνουν οι αγρότες με τη νέα ΚΑΠ

Βασική διαφορά με την προηγούμενη ΚΑΠ είναι ότι βάσει των προτάσεων της Κομισιόν θα γίνει αναδιανομή κονδυλίων ανάμεσα στα κράτη-μέλη, λόγω και των νέων χωρών, αλλά και ανακατανομή πόρων στο εσωτερικό κάθε κράτους-μέλους.

Ετσι, με τις προτάσεις της Κομισιόν, που θα συζητηθούν στις 20 Οκτωβρίου μεταξύ των υπουργών Γεωργίας των «27»:

* Παραμένει το βασικό καθεστώς ενιαίας ενίσχυσης, δηλαδή οι επιδοτήσεις που ανήκουν στον πυλώνα Ι. Η Ελλάδα φέρεται να χάνει 3,6% από τον πυλώνα Ι, ενώ ενδεχομένως να χάσει γύρω στο 9% από τον πυλώνα ΙΙ, που αφορά γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις. Οι επιδοτήσεις παραμένουν, αλλά θα υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι συνέβαινε μέχρι σήμερα.

* Ευνοούνται χώρες με μεγάλη επιφάνεια καλλιεργήσιμης γης, ενώ ψαλιδίζονται οι επιδοτήσεις σε ό,τι αφορά τα πολύ υψηλά κλιμάκια μεγαλοπαραγωγών, άνω των 150.000 ―.

* Για την περίοδο 2014-2020, στα κοινοτικά προγράμματα, μέχρι νεωτέρας, ισχύει η ελληνική συμμετοχή, όπως και πριν από την κρίση, δηλαδή όχι 95% κοινοτική και 5% ελληνική, αλλά κατά κανόνα 75% κοινοτική συμμετοχή και 25% ελληνική.

* Καταργούνται τα Ιστορικά Δικαιώματα (ιστορικό μοντέλο). Πρόκειται για την πιο σημαντική θετική ανατροπή που φέρνει η νέα ΚΑΠ. Το απόλυτα άδικο καθεστώς να παίρνουν ενισχύσεις όσοι είχαν παραγωγή την τριετία που ορίστηκε ως περίοδος βάσης, 2000-2002. Καθώς υπήρχαν διαφορετικά Ιστορικά Δικαιώματα ανά ορισμένα προϊόντα (π.χ. καπνά, αιγοπρόβατα, χοίροι), τώρα το δικαίωμα μοιράζεται ανά στρέμμα, μικραίνοντας την ψαλίδα μεταξύ των παραγωγών.

* Απλοποιούνται οι διαδικασίες για μικροπαραγωγούς, που θα υφίστανται μικρότερους ελέγχους αλλά θα παίρνουν μία και μόνη κατ' αποκοπήν ενίσχυση, δηλαδή ένα μικροποσό, ανάλογα με τον ορισμό που θα δώσει κάθε κράτος-μέλος στον μικροπαραγωγό (π.χ. καλλιεργητής 10 στρεμμάτων), ο οποίος θα γλιτώνει μεν τη γραφειοκρατία αλλά δεν θα μπορεί να ενταχθεί σε οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα του πυλώνα Ι.

Αντικίνητρα στους μικρούς

* Περισσότερο ευνοείται ο μεσαίος αγρότης με τη νέα ΚΑΠ, εκείνος που είναι νέος ή μικροκαλλιεργητής που θέλει να μεγαλώσει την επιχείρησή του. Λόγω γήρανσης του αγροτικού πληθυσμού, η Ε.Ε. με την πρόταση της Κομισιόν δίνει έως 2% των επιδοτήσεων που θα πάρει κάθε χώρα και διατηρεί το πρόγραμμα ενίσχυσης Νέων Αγροτών κάτω των 40 χρόνων για μια πενταετία.

* Η Ε.Ε. δίνει αντικίνητρα στους μικρούς παραγωγούς, εφόσον θέλουν να παραμένουν μικροί. Ομως δίνει τη δυνατότητα, αν θέλουν, να ενταχθούν στην ενίσχυση ανά στρέμμα, βελτιώνοντας το εισόδημά τους σταδιακά με ένταξη σε πράσινη γεωργία κ.ά.

* Τίθεται στη διακριτική ευχέρεια κάθε κράτους-μέλους να ορίσει ποιες περιοχές έχουν προβλήματα και θα πρέπει να ενισχυθούν περισσότερο. Ετσι, το δικαίωμα ανά στρέμμα δεν θα είναι ίδιο σε κάθε περιοχή, αλλά ανάλογα με τα κριτήρια που θα θέσει η χώρα μας (ορεινή, πεδινή, νησιωτική κ.ά.). Παραμένει το bonus για μειονεκτικές περιοχές (5%), το οποίο θα καθοριστεί πού θα δοθεί από κάθε κράτος-μέλος. Ετσι, ένας ελαιοκαλλιεργητής μπορεί να πάρει λιγότερα ή περισσότερα χρήματα επιδότησης ανά στρέμμα αν τα ελαιόδεντρά του είναι σε ορεινή ή πεδινή περιοχή της Κρήτης. Αυτό θα εξαρτηθεί από την εξειδίκευση των μέτρων στη χώρα μας.

* Το 48% τουλάχιστον του κοινοτικού προϋπολογισμού του πυλώνα Ι πάει στην ενίσχυση της γεωργίας ανά στρέμμα, ενώ το 30% σε περιβαλλοντικές δράσεις: διατήρηση μόνιμων βοσκοτόπων, αμειψισπορά, 7% σε οικολογικά στοχευμένη περιοχή (η οποία μπορεί να παίρνει τη μορφή της κλασικής αγρανάπαυσης είτε να περιέχει εδαφολογικά χαρακτηριστικά, π.χ. πεζούλες, τις οποίες πρέπει ν' αφήνει ο καλλιεργητής ελεύθερες για λόγους βιοποικιλότητας).

* Καταργείται η μονοκαλλιέργεια ως περιβαλλοντικά επιζήμια. Για παραγωγούς αροτραίων καλλιεργειών προβλέπεται ότι πρέπει να καλλιεργούν τρεις διαφορετικές καλλιέργειες (π.χ. κριθάρι, βαμβάκι, καλαμπόκι), εκ των οποίων μία από τις 3 δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70%. Παραμένει η συνδεδεμένη ενίσχυση στο βαμβάκι ως έχει, αλλά οι αγρότες οφείλουν να καλλιεργήσουν κατά 30% τουλάχιστον άλλες δύο καλλιέργειες, κάτι το οποίο σε μερικές περιπτώσεις συμβαίνει και σήμερα.

Επιδότηση καινοτομίας

* Επιδοτούνται καινοτόμες δράσεις, δηλαδή προώθηση συμπράξεων Δημοσίου-ιδιωτικού τομέα για οποιαδήποτε καινοτομία από ερευνητικά προγράμματα. Προβλέπεται η χορήγηση 5,1 δισ. ευρώ για έρευνα στο γεωργικό τομέα, που σήμερα είναι μόλις στο 1,9 δισ.

* Αναμένεται να τρέξουν και στην επόμενη περίοδο προγράμματα απονιτροποίησης, δάσωσης αγροτικών γαιών κ.ά., που προβλέπονται και τώρα από το πρόγραμμα Αλέξανδρος Μπαλτατζής.

* Καταργούνται απ' το 2015 οι ποσοστώσεις σε γάλα σκόνη, λυκίσκο που χρησιμοποιείται στην παρασκευή μπίρας, μεταξοσκώληκες και ζάχαρη, δηλαδή δεν υπάρχει πλαφόν στην παραγωγή. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας διότι η Ελλάδα, παρότι έκλεισε σχεδόν τα εργοστάσιά τους, θα μπορεί να ξαναμπεί στην αγορά ζάχαρης γιατί οι τιμές είναι καλές, παρότι το ποσό δεν θα επιδοτείται.

* Μπορεί οποιοσδήποτε να καλλιεργήσει καπνά που τα ζητάει η αγορά αλλά δεν θα πάρει επιδότηση, π.χ. μπασμά, βιρτζίνια κ.ά. Η καλλιέργεια καπνού δεν απαγορεύεται με τη νέα ΚΑΠ, αλλά ισχύει η απαγόρευση στην επιδότηση καπνού.

* Κάθε κράτος-μέλος οφείλει να διατηρεί ένα ποσό απ' αυτά που διανέμει η Κοινότητα για τη διαχείριση κινδύνου στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις, δηλαδή καταστροφές κ.ά. Αυτός ο μηχανισμός εξαρτάται από τη χώρα μας πώς θα ενεργοποιηθεί και με ποιον τρόπο.

(Πηγή: Ελευθεροτυπία)





ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: