Παρά τη μείωση επιτοκίων κατά 1-2% που κομίζει, ο υπουργός Οικονομικών έρχεται να δώσει εντολή για νέο άγριο φοροκυνηγητό, ώστε να καλυφθεί η υστέρηση εσόδων. Πρώτοι στο στόχαστρο μπαίνουν όσοι δεν έκαναν περαίωση, δεν πλήρωσαν ΦΠΑ και δεν πληρώνουν τα χρέη τους στην εφορία.
Στο τραπέζι όμως μπαίνει και το «βραχυκύκλωμα» των ηλεκτρονικών δηλώσεων και της εκκαθάρισης των φόρων των ακινήτων, που μένουν ανείσπρακτοι, ήδη από το 2009. Αναζητούνται λύσεις «εδώ και τώρα» και η σύσκεψη χαρακτηρίζεται «στρατηγικής σημασίας» για την πορεία του προϋπολογισμού και του Μνημονίου γενικότερα.
Δίνουν τη δουλειά στις ΔΟΥ
Το πρώτο μεγάλο πρόβλημα που διαπιστώθηκε στη χθεσινοβραδινή σύσκεψη είναι ότι οι δύο ιδιωτικές εταιρίες πληροφορικής στις οποίες από το 2007 ανατέθηκε η διεκπεραίωση, επεξεργασία και αποστολής των εκκαθαριστικών σημειωμάτων για την πληρωμή του ΕΤΑΚ του 2009, του ΦΜΑΠ και του ΦΑΠ, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες, παρότι το δημόσιο έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του (που ανέρχονται στα 30 εκατ. ευρώ).
Το υπουργείο Οικονομικών υπολόγιζε να εισπράξει περί το 1 δισ. ευρώ από τους φόρους στα ακίνητα, αλλά στην καλύτερη περίπτωση δεν διαφαίνεται ότι τα εκκαθαριστικά θα μπορέσουν να αποσταλούν πριν τον Απρίλιο για το ΕΤΑΚ του 2009 ή τον Ιούνιο για τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας του 2010. Στην περίπτωση αυτή τα έσοδα θα πρέπει να εισπραχθούν ένα μήνα αργότερα από την παραλαβή των σημειωμάτων, όσο είναι το περιθώριο που δίνει ο νόμος στους υπόχρεους.
Στη σύσκεψη όμως θα τεθεί και το ζήτημα της διακοπής της σύμβασης, καθώς υπάρχουν ενδείξεις πως τελικώς η εκκαθάριση θα καθυστερήσει ακόμα περισσότερο. Εκφράζονται απόψεις πως το λογισμικό που χρησιμοποιήθηκε ήταν ξεπερασμένο και ανεπαρκές, με συνέπεια να μην εξυπηρετούνται οι ανάγκες της εκκαθάρισης. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα, εξετάζεται να ανατεθεί στις ΔΟΥ το έργο της καταχώρησης και επεξεργασίας στοιχείων, ώστε να συντομευθούν οι χρόνοι. Παρόλα αυτά, από πλευράς των εταιριών, διατυπώνεται και ο αντίλογος πως οι ΔΟΥ καθυστερούν να αποστείλουν τα τροποποιητικά στοιχεία από τις νεότερες δηλώσεις Ε9, τα οποία απαιτούνται για να αποφευχθούν λάθη στην εκκαθάριση.
Πανικός στα λογιστήρια για το Ε3
Ταυτόχρονα όμως εξετάζεται να δοθεί και νέα παράταση και για τις δηλώσεις εισοδήματος Ε3 επιχειρήσεων κι ελευθέρων επαγγελματιών, οι οποίες μετατέθηκαν για τις αρχές Απριλίου. Ο λόγος είναι η ανεπάρκεια που διαπιστώνεται στο TAXIS –και εδώ εκφράζονται επίσης αιχμές για τον ιδιώτη που προμήθευσε τα συστήματα- να υποδεχτεί και να επεξεργαστεί τον όγκο των ηλεκτρονικών δηλώσεων και των πληροφοριών που αυτές θα περιέχουν.
Το πρόβλημα είναι μεγάλο και για τους ιδιώτες αφού, αν τελικώς αλλάξουν οι ημερομηνίες υποβολής και φτάσουν στον Μάιο, αποδιοργανώνονται τόσο οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων, ενώ απορυθμίζονται και τα λογιστήρια των επιχειρήσεων που θα πέσουν έξω στους χρόνους διεκπεραίωσης των υποχρεώσεών τους. Σε τέτοια περίπτωση, το δημόσιο καθυστερεί να εισπράξει τουλάχιστον 1-2 δισ. ευρώ που υπό κανονικές συνθήκες θα εισέρρεαν στα κρατικά ταμεία ήδη από το Μάρτιο.
(πηγή: protothema.gr)