Δίχτυ προστασίας των καταναλωτών, τα δάνεια των οποίων προς τις τράπεζες έχουν... χτυπήσει κόκκινο και οι οποίοι αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, συστήνει η κυβέρνηση.
Η νέα υπηρεσία, η οποία έχει ήδη ενταχθεί στο πρόγραμμα διοικητικής μεταρρύθμισης έπειτα από απόφαση των υπουργών Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούση και Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Μ. Χρυσοχοΐδη, θα διαμεσολαβεί μεταξύ των καταναλωτών που τελούν... υπό πτώχευση και των τραπεζών για την εξεύρεση αμοιβαία αποδεκτής λύσης στην αποπληρωμή των δανείων.
Υλοποιείται με αυτόν τον τρόπο η ρύθμιση του Ν. 3869/2010, γνωστού και ως «νόμου Κατσέλη», που προσδιορίζει τη διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού μεταξύ καταναλωτών και τραπεζών για τη ρύθμιση των οφειλών τους.
Η υπερχρέωση των νοικοκοκυριών που αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς τα πιστωτικά ιδρύματα λόγω της οικονομικής κρίσης τείνει να καταστεί πλέον μια σύγχρονη μάστιγα με απρόβλεπτες κοινωνικές συνέπειες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 10% των δανειοληπτών αδυνατεί να εξυπηρετήσει τα δάνειά του.
Στον τομέα της καταναλωτικής πίστης παρατηρείται η μεγαλύτερη επιδείνωση. Τα δάνεια αυτής της κατηγορίας που βρίσκονται σε καθυστέρηση υπερβαίνουν το 18,4%, από 13,4% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2009. Σε μερικές τράπεζες μάλιστα το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 20%. Στη στεγαστική πίστη τα δάνεια σε καθυστέρηση προσεγγίζουν πλέον το 10%, ενώ στην επιχειρηματική πίστη φθάνουν το 8,5%. Συνολικά τα δάνεια νοικοκυριών και επιχειρήσεων που έχουν... χτυπήσει κόκκινο, δηλαδή δεν εξυπηρετούνται πάνω από 90 ημέρες, ξεπερνούν στο σύνολό τους τα 25 δισ. ευρώ (!).
Ο «νόμος Κατσέλη», όπως αναφέρεται στην απόφαση για την ίδρυση του δικτύου συμβουλευτικών υπηρεσιών και υποστήριξης των καταναλωτών σε θέματα υπερχρέωσης, εισάγει έναν νέο θεσμό, ουσιαστικά αυτόν της «πτώχευσης του ιδιώτη». Ταυτόχρονα αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στην προσπάθεια για συμβιβασμό μεταξύ των μερών, τόσο εξωδίκως όσο και ενώπιον του δικαστηρίου. «Οι υπερχρεωμένοι καταναλωτές» τονίζεται «χρειάζονται σαφή και κατανοητή πληροφόρηση τόσο για τις προϋποθέσεις υπαγωγής όσο και για τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσουν. Χρειάζονται συνδρομή που θα τους επιτρέψει να προγραμματίσουν κατά ρεαλιστικό τρόπο την εξυπηρέτηση των οφειλών τους και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις της ρύθμισης».
Το δίκτυο προστασίας
Το ΔΙΚΤΥΟ προστασίας των καταναλωτών, το οποίο θα έχει παραρτήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα και θα στελεχωθεί με εξειδικευμένο προσωπικό, θα επιτελεί το εξής έργο:
1. Θα παρέχει δωρεάν ενημέρωση και συμβουλές σε καταναλωτές σε θέματα διαχείρισης των δανειακών τους υποχρεώσεων.
2. Θα ενημερώνει τους καταναλωτές για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους σε σχέση με τις οφειλές τους.
3. Θα καθοδηγεί τους καταναλωτές λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περίπτωσης (υγεία, ανεργία κτλ.).
4. Θα παρεμβαίνει για λογαριασμό των καταναλωτών για την προσαρμογή ή την τροποποίηση των συμφωνιών σε περίπτωση που ανακύπτουν νέα δεδομένα.
5. Θα υποστηρίζει και θα καθοδηγεί τους καταναλωτές στην κατάστρωση οικογενειακών ή ατομικών προϋπολογισμών.
(πηγή: tovima.gr)