Προβλέπεται η δυνατότητα σύστασης κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων µε συνολική προίκα 170 εκατ.ευρώ, δυνατότητες επιδοτήσεων των εισφορών µέσω του ΟΑΕ∆ και υπαγωγής στις διατάξεις του νέου αναπτυξιακού νόµου. Οι επιχειρήσεις αυτές θα µπορούν να εκτελούν µικρά κατασκευαστικά έργα, να παρέχουν κοινωνικές υπηρεσίες (π.χ. φροντίδα ηλικιωµένων), να πωλούν προϊόντα (π.χ. κοινωνικά παντοπωλεία) και να διεκπεραιώνουν µια σειρά άλλων δραστηριοτήτων.
Στο σχέδιο νόµου για τη θεσµοθέτηση της κοινωνικής οικονοµίας και της κοινωνικής επιχειρηµατικότητας, µεταξύ άλλων, περιλαµβάνονται:
1. Προβλέπεται µερική απασχόληση (5-6ώρου διάρκειας) για τον ωφελούµενο στον οποίο θα παρέχεται πλήρης ασφαλιστική και συνταξιοδοτική κάλυψη. Ειδικότερα για την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζοµένων προβλέπεται ειδικόπρόγραµµα επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών από τον ΟΑΕ∆.
2. Προτεραιότητα µέσα από ένα αντικειµενικό σύστηµα µοριοδότησης κριτηρίων θα παρέχεται ιδιαίτερα στα νοικοκυριά χωρίς εισόδηµα, στους ανέργους εξαιτίας µαζικών απολύσεωντης τελευταίας διετίας καθώς και στα νοικοκυριά µε αυξηµένο αριθµό προστατευοµένων µελών.
Στην εισηγητική έκθεση του νοµοσχεδίου για τη θεσµοθέτηση της κοινωνικής οικονοµίας και της κοινωνικής επιχειρηµατικότητας τονίζεται ότι στόχος είναι η ανάπτυξη εναλλακτικών µορφών επιχειρηµατικότητας σε δραστηριότητες συλλογικού και κοινωνικού σκοπού για την προαγωγή της τοπικής ανάπτυξης, τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας στρωµάτων σε µειονεκτική θέση, τη δηµιουργία νέων θέσεων εργασίας και την καταπολέµηση της φτώχειας, των διακρίσεων και του κοινωνικού αποκλεισµού. Ειδικότερα προβλέπεται:
• Η θεσµοθέτηση Φορέων Κοινωνικής Οικονοµίας (ΦΚΟ) ως ενός συνεκτικού συνόλου φορέων οι οποίοι διαµέσου των οικονοµικών, επιχειρηµατικών, παραγωγικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων τους προάγουν την κοινωνική ωφέλεια και την κοινωνική προσφορά.
• Η δηµιουργία Μητρώου Φορέων Κοινωνικής Οικονοµίας σε ηλεκτρονική µορφή στις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας για την πιστοποίηση των φορέων κοινωνικής οικονοµίας µε ελεγκτικό και κυρωτικό ρόλο. Το µητρώο αποτελείκαι µέσο δηµοσιότητας των στοιχείων και δράσεων των φορέων κοινωνικής οικονοµίας.
• Φορείς απασχόλησης είναι οι αστικοί µη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και γενικότερα φορείς που µπορούν να προσλάβουν προσωπικό χωρίς να εµπίπτουν στους εθνικούς περιορισµούς περί προσλήψεων µέσω ΑΣΕΠ. Επίσης φορείς υλοποίησης του έργου είναι οι συµπράττοντες φορείς που έχουν την ευθύνη υλοποίησης συγκεκριµένων έργων και οι οποίοι εγγυώνται τον κοινωνικό - κοινωφελή χαρακτήρα του έργου, διασφαλίζοντας παράλληλα την ολοκλήρωση και κάλυψή του πέραν της εργασίας κόστους (υλικά και αναλώσιµα, µηχανήµατα, µέσα µεταφοράς κ.λπ.). Τέτοιοι φορείς µπορεί να είναι οι ΟΤΑ, τα πανεπιστήµια και τα ΤΕΙ, τα νοσοκοµεία, τα κοινωφελή ιδρύµατα, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στο πλαίσιο εταιρικής ευθύνης, ενώσεις καταναλωτών, ΜΚΟ κλπ.
• Για την αποτελεσµατική εφαρµογή και οµαλή διαχείριση του προγράµµατος θα τεθούν αυστηρές δικλείδες ασφαλείας στους φορείς απασχόλησης και υλοποίησης του έργου.