To παρόν blog http://epityxiacom.blogspot.gr δεν ανανεώνεται πλέον και αποτελεί αρχείο για το eisodima.gr.
Το eisodima.gr λειτουργεί κανονικά με καθημερινή ενημέρωση στις διευθύνσεις:
Όσοι φίλοι και φίλες έχουν εγγραφεί στο newsletter με τις καθημερινές αναρτήσεις μας και επιθυμούν να συνεχίζουν να το λαμβάνουν στο email τους, θα πρέπει να επανεγγραφούν εδώ.

Κυριακή 8 Ιουνίου 2014

Ρύθμιση "τελευταίας ευκαιρίας" για αδήλωτα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία

Σχέδιο για επιβολή φόρου 10%-15%
Μια γενναία ρύθμιση κρυφών εισοδημάτων για τις χρονιές έως το 2013 φέρεται να μελετάει πλέον το υπουργείο Οικονομικών υπό την πίεση της υστέρησης των εσόδων εξαιτίας των αυξανόμενων ληξιπρόθεσμων χρεών. Μια ρύθμιση, δηλαδή, που θα δίνει μια τελευταία ευκαιρία στους φορολογούμενους να συμβιβαστούν με τις φορολογικές αρχές και να αποκαλύψουν τα «μαύρα» εισοδήματα και την κινητή και ακίνητη περιουσία που έχουν αποκρύψει από το κράτος, πληρώνοντας φόρο επί της αδήλωτης περιουσίας.

Οπως υπολογίζεται, από τη ρύθμιση αυτή στα κρατικά ταμεία θα μπορούσαν να εισρεύσουν άμεσα έως και 15 δισ. ευρώ (ανάλογα με τον συντελεστή φορολόγησης) καθώς, σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα συνολικά αδήλωτα εισοδήματα υπερβαίνουν τα 100 δισ. ευρώ.

Με την πληρωμή φόρου στην περιουσία η οποία δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα οι φορολογούμενοι θα γλιτώνουν από τις ποινικές κυρώσεις, τα υπέρογκα πρόστιμα, τους φόρους και τις κατασχέσεις.




Το θέμα έχει συζητηθεί τις τελευταίες εβδομάδες στο υπουργείο και για την ακρίβεια από στενούς συνεργάτες του κ. Γιώργου Μαυραγάνη, ο οποίος, όπως λέγεται στην κυβέρνηση, ήδη έχει ενημερώσει το Μέγαρο Μαξίμου ότι θα υποβάλει πλήρη σχέδιο της συγκεκριμένης ρύθμισης.

Πηγές του υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι ενδεχόμενη ενεργοποίηση του μέτρου αυτού θα έπρεπε να συνοδεύεται με την επιβολή φόρου με συντελεστή της τάξης μεταξύ 10% και 15%.

Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι «μια τέτοια κίνηση από την πλευρά του υπουργείου θα δημιουργούσε την κατάλληλη ηρεμία που απαιτείται για το επενδυτικό περιβάλλον και επιπλέον θα οδηγούσε στην άνετη κάλυψη του όποιου δημοσιονομικού κενού της επόμενης διετίας». Ανώτατος παράγοντας του οικονομικού επιτελείου αναφέρει ότι το θέμα μπορεί να τεθεί στην τρόικα τους επόμενους μήνες.

Το σχέδιο ρύθμισης εκτιμάται ότι θα δίνει μια τελευταία ευκαιρία στους φορολογούμενους να εμφανίσουν στην Εφορία αδήλωτα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία, όπως ακίνητα, καταθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, μετοχές και ομόλογα ακόμη και χρυσό ή κοσμήματα και έργα τέχνης μεγάλης αξίας που αποκτήθηκαν από μη νόμιμα κεφάλαια. Οι φορολογικοί συντελεστές θα μπορούσαν να ποικίλλουν ανάλογα με το είδος του περιουσιακού στοιχείου και τον χρόνο που αυτό αποκτήθηκε. «Κατάθεση σε ξένη τράπεζα που έγινε το 1980 θα μπορούσε να φορολογηθεί με συντελεστή 3%, αλλά κατάθεση του 2009 θα πρέπει να φορολογηθεί στην κλίμακα», υπογραμμίζουν στελέχη του υπουργείου.

Φορολογική αμνηστία

Στελέχη της τρόικας αναφέρουν ότι οι περαιώσεις γενικά δυσχεραίνουν το έργο της καταπολέμησης της μεγάλης φοροδιαφυγής και του εντοπισμού διακεκριμένων περιπτώσεων ξεπλύματος χρήματος -η έκδοση διάταξης δέσμευσης σταματά όταν διαπιστώνεται πως ο φορολογούμενος έχει προχωρήσει σε περαίωση-, ωστόσο επεσήμαναν πως στόχος των φορολογικών αρχών είναι να ανακτώνται τα ποσά που οφείλονται στο Δημόσιο.

Η φορολογική αμνηστία περιουσίας λέγεται μάλιστα ότι θα συνδέεται με την επίλυση του σοβαρού ζητήματος των τιμών συναλλαγών ακινήτων, καθώς περίπου 600.000 συναλλαγές ακινήτων έγιναν από το 2010 έως το 2011 στην αντικειμενική αξία και όχι στην εμπορική τιμή.

Οι πωλητές των ακινήτων αυτών θα μπορούσαν ανά πάσα στιγμή να διωχθούν για ξέπλυμα χρήματος και οι αγοραστές ως συνεργοί τους. Ζήτημα, δε, προκύπτει και για τις επιτροπές πιστοδοτήσεων των τραπεζών, οι οποίες χορήγησαν χιλιάδες δάνεια για την αγορά ακινήτων που δεν δικαιολογούνταν από την αξία του ακίνητου ή το εισόδημα του φορολογουμένου - δανειολήπτη. Στην περίπτωση όπου εφαρμοστεί τελικώς η ρύθμιση, θα είναι πραγματικά η τελευταία ευκαιρία για όλους αυτούς που για οποιονδήποτε λόγο έχουν κρύψει εισοδήματα από την Εφορία να τα εμφανίσουν, να αποκαταστήσουν τη σχέση τους με τις φορολογικές αρχές και να γλιτώσουν τους ελέγχους για τον εντοπισμό των αδήλωτων εισοδημάτων που έχουν ήδη ξεκινήσει.

Στο υπουργείο Οικονομικών λένε ότι μια τέτοια ρύθμιση θα πρέπει να εξαιρεί νομιμοποίηση περιουσιακών στοιχείων, τους πολιτικούς αλλά και κάθε πρόσωπο που, από οποιαδήποτε θέση, άσκησε δημόσια εξουσία. Παράλληλα, δικαίωμα ένταξης δεν θα μπορούν να εξασφαλίσουν και όσοι θα επιθυμούσαν να νομιμοποιήσουν περιουσιακά στοιχεία που προέρχονται από εγκληματική δραστηριότητα, αν και ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί εάν αυτό μπορεί να ελεγχθεί εκ των προτέρων.

Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία ευκαιρία που είχε δώσει το υπουργείο Οικονομικών στους Ελληνες μεγαλοκαταθέτες να επαναπατρίσουν κεφάλαια που βρίσκονται σε τράπεζες του εξωτερικού, χωρίς έλεγχο του «πόθεν έσχες», ήταν το 2011, με πενιχρά όμως αποτελέσματα, αφού τα κεφάλαια που επέστρεψαν ήταν λιγότερα από 300 εκατ. ευρώ, δηλαδή σταγόνα στον ωκεανό.

Η επισήμανση που γίνεται είναι ότι τέτοιου είδους κίνητρα επαναπατρισμού ουδέποτε σαγήνευσαν τους καταθέτες της Ελβετίας, οι οποίοι τα αγνοούσαν επιδεικτικά, προτιμώντας να παρκάρουν τα κεφάλαιά τους σε φορολογικούς παραδείσους.

Αφενός όμως η επέκταση των συμφωνιών για ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των χωρών, αφετέρου η πρόοδος των διασταυρώσεων της Εφορίας (λίστα Λαγκάρντ, εμβάσματα) πιθανότατα να αλλάξουν άμεσα το τοπίο. Πόσο μάλλον όταν εκκρεμεί και ο έλεγχος της λίστας με τους 54.000 καταθέτες εξωτερικού που έβγαλαν ποσά άνω των 100.000 ευρώ από το 2009 μέχρι το 2012. Περίπου 24.000 καλούνται να δικαιολογήσουν την προέλευσή τους στις φορολογικές αρχές, με μόλις 7.000 να ανταποκρίνονται στην πρόσκληση της ΓΓΠΣ.

Προβληματισμός για τους αργούς ρυθμούς των ελέγχων

Με ρυθμούς όχι και τόσο γρήγορους, εξαιτίας της πολυπλοκότητας των υποθέσεων, εξελίσσονται οι έλεγχοι σημαντικών φορολογικών υποθέσεων, γεγονός που προβληματίζει ιδιαιτέρως τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, δεδομένου ότι υπολογίζει σημαντικά έσοδα από αυτές. Οι έλεγχοι που βρίσκονται σε εξέλιξη ανέρχονται σε 2.500, ενώ εξ αυτών έχουν ολοκληρωθεί 314, δηλαδή μόλις το 12,9%. Εφόσον δεν βελτιωθούν οι ρυθμοί τόσο των ολοκληρωθέντων ελέγχων όσων και των εισπράξεων, απειλούνται άμεσα οι στόχοι του μνημονίου, με το υπουργείο Οικονομικών να πρέπει να βρει τρόπους ενίσχυσης των δημοσιονομικών μεγεθών. Ενδεικτικό είναι ότι οι έλεγχοι στις μεγάλες επιχειρήσεις που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ανέρχονται σε 250. Στα τέλη Μαρτίου είχαν ολοκληρωθεί 95 έλεγχοι.

Η ίδια εικόνα παρατηρείται και στις «ευαίσθητες» κατηγορίες ελέγχου, και συγκεκριμένα των ατόμων μεγάλου πλούτου, των offshore εταιρειών και φορολογουμένων με εμβάσματα του εξωτερικού.

Στο υπουργείο Οικονομικών λένε ότι όσο πιο αργά συλληφθεί κάποιος για φοροδιαφυγή άλλο τόσο είναι σχετικά απίθανο να πληρωθούν τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τη διεθνή πείρα, εάν κάποιος συλληφθεί για φοροδιαφυγή μέσα στο ίδιο έτος ή για την προηγούμενη χρονιά, τότε τα πρόστιμα συνήθως πληρώνονται κατά 100%. Εάν συλληφθεί 2 χρόνια μετά, η πιθανότητα να πληρώσει είναι 60%, μετά από 3 χρόνια 50% κ.ο.κ. Αυτό συμβαίνει συνήθως στους ελεύθερους επαγγελματίες (εστίαση, είδη ένδυσης και υπόδησης κ.λπ.) καθώς, για παράδειγμα, ένας εστιάτορας μπορεί να κλείσει το μαγαζί του και να ανοίξει ένα άλλο ακόμα και στην ίδια περιοχή με άλλη επωνυμία.

Πηγή: newmoney.gr



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: