Τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της περιπέτειας της χώρας με την οικονομική κρίση, όπου όλες οι επιβαρύνσεις πήγαιναν προς τα πάνω και οι κρατικές δαπάνες προς τα κάτω, και ακόμα ένα καλό νέο φάνηκε στον ορίζοντα. Για πρώτη φορά σε κείμενο αξιολόγησης της πορείας εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος περιλαμβάνεται ξεκάθαρη αναφορά στην πιθανότητα έναρξης διαπραγμάτευσης της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα για τη μείωση της φορολογίας. Και ενώ μέχρι σήμερα κάποιες μειώσεις φόρων που έγιναν ήταν αποσπασματικές, στο κείμενο της έκθεσης της Κομισιόν αναφέρεται γενική μείωση φορολογικών συντελεστών.
Η συζήτηση μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών πρόκειται να ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο, αλλά υπό δύο σημαντικές προϋποθέσεις. Πρώτον, να έχει σημειωθεί υπερκάλυψη των στόχων του Προϋπολογισμού όσον αφορά τα φορολογικά έσοδα και, δεύτερον, να έχει εξασφαλιστεί η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, όπως είναι το πρωτογενές πλεόνασμα, σε μόνιμη βάση.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχει αρχίσει ήδη να καταστρώνεται το σχέδιο για τη μείωση της φορολογίας, το οποίο, όπως υποστηρίζει ανώτερος παράγοντας του οικονομικού επιτελείου, θα πρέπει να ικανοποιεί δύο διαφορετικές ανάγκες. Πρώτον, να μειώνει αισθητά το φορολογικό κόστος για μεγάλη μερίδα του πληθυσμού και, δεύτερον, να συμβάλλει στην ενίσχυση της οικονομίας, η οποία βρίσκεται ήδη σε τροχιά ανάκαμψης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Κ», οι φόροι που έχουν μπει στις πρώτες σειρές της λίστας για μείωση και εξυπηρετούν και τις δύο παραπάνω ανάγκες είναι:
Ο φορολογικός συντελεστής των επιχειρηματικών κερδών. Ο βασικός συντελεστής φορολόγησης των κερδών από άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι σήμερα 26%, ενώ ειδικά στις Ανώνυμες Εταιρείες και τις ΕΠΕ διενεργείται και παρακράτηση φόρου 10% κατά τη διανομή μερίσματος. Αυτό ανεβάζει τον καθαρό φορολογικό συντελεστή των επιχειρήσεων στο 33,4%.
Πρόκειται για ποσοστό εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με όσα ισχύουν στη γειτονιά της Ελλάδας, καθώς στη Βουλγαρία ο φορολογικός συντελεστής είναι μόλις 10%, στην Τουρκία είναι 20% και στην Αλβανία 10%. Βέβαια, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης, ο φορολογικός συντελεστής της Ελλάδας βρίσκεται στον μέσο όρο. Διακηρυγμένη πρόθεση του ίδιου του πρωθυπουργού είναι ο φορολογικός συντελεστής των επιχειρήσεων να μειωθεί σταδιακά στο 15%.
Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων. Σήμερα ο υψηλότερος συντελεστής είναι 42% και εφαρμόζεται στο τμήμα του εισοδήματος άνω των 42.000 ευρώ. Ο σχεδιασμός του υπ. Οικονομικών που θα πέσει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με την τρόικα προβλέπει τη μείωση του συντελεστή αρχικά στο 40% και σταδιακά τα επόμενα χρόνια στο επίπεδο του 35%.
Η παρέμβαση που επιθυμεί διακαώς η κυβέρνηση, για λόγους κοινωνικούς αλλά και καθαρά εισπρακτικούς, είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Το μέτρο της εξίσωσης των φόρων μπορεί να καταπολέμησε το λαθρεμπόριο, ωστόσο άφησε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς θέρμανση, στοιχίζοντας και πολιτικά στην κυβέρνηση.
Ανώτερο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών τονίζει ότι το θέμα θα τεθεί το φθινόπωρο στη διαπραγμάτευση με την τρόικα και ως επιχείρημα θα χρησιμοποιηθεί και η ολοκλήρωση της εγκατάστασης έως τον Σεπτέμβριο του συστήματος εισροών-εκροών σε όλο το φάσμα της διακίνησης του πετρελαίου. Το να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης από τον ερχόμενο Οκτώβριο είναι απίθανο, ωστόσο το οικονομικό επιτελείο στοχεύει στο να εξασφαλίσει μια συμφωνία με την τρόικα που θα μπορεί να ανακοινωθεί και θα προβλέπει τη μείωσή του από το 2016.
Η μείωση άλλων φόρων είναι εκτός συζήτησης από την τρόικα, αν και η κυβέρνηση θα επιθυμούσε να ξεκινήσει η συζήτηση και για αυτούς. Πρόκειται για τους πολύ υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ.
Μόνο που ως προϋπόθεση για τη μείωση του 23%, που είναι ο κανονικός συντελεστής, και του 13%, που είναι ο μειωμένος συντελεστής, έχει τεθεί από την τρόικα η καταπολέμηση της φοροαποφυγής και φοροκλοπής του ΦΠΑ, που υπολογίζεται ότι στοιχίζει στο δημόσιο ταμείο περίπου 10 δισ. ευρώ ετησίως.
Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει ήδη κάποιες στοχευμένες, αλλά αποσπασματικές μειώσεις φόρων, που είχαν κατά κύριο λόγο αναπτυξιακό χαρακτήρα. Για παράδειγμα, μειώθηκε ο φορολογικός συντελεστής για όσους έχουν εισοδήματα από ενοίκια, μειώθηκε από το 10% στο 3% ο συντελεστής υπολογισμού του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, καθώς και από το 23% στο 13% ο συντελεστής ΦΠΑ στην εστίαση.
Το επιτυχημένο πείραμα με τον ΦΠΑ εστίασης
Ο ΦΠΑ στην εστίαση μειώθηκε τον περασμένο Αύγουστο για δοκιμαστική περίοδο πέντε μηνών, έπειτα από συμφωνία με την τρόικα. Το επιχείρημα της κυβέρνησης ήταν η μείωση του κόστους του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και η τόνωση της οικονομίας.
Στα μέσα Δεκεμβρίου το υπουργείο Οικονομικών, χωρίς να έχει εξασφαλίσει την έγκρισης της τρόικας, η οποία θεωρούσε ότι ο συντελεστής δεν έπρεπε να μειωθεί, καθώς χάνονταν πολύτιμα έσοδα, προχώρησε μονομερώς στην παράταση του μειωμένου ΦΠΑ έως το τέλος του 201 4. Το θέμα του ΦΠΑ στην εστίαση πρόκειται να πέσει στο τραπέζι με τους τροϊκανούς από τον Σεπτέμβριο.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζει ότι το μέτρο πέτυχε να τονώσει τον κλάδο της εστίασης και τον τουρισμό. Τα στοιχεία που επικαλείται δείχνουν ότι το 2013 τα έσοδα από τον ΦΠΑ «άλλων υπηρεσιών» στον οποίο περιλαμβάνονται τα έσοδα από τον ΦΠΑ εστίασης παρουσίασαν υστέρηση σε σχέση με τον στόχο μόλις κατά 4,5% ή 32 εκατομμύρια ευρώ.
Στο ΥΠΟΙΚ υποστηρίζουν ότι η επαναφορά του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση στο 23% είναι απίθανη, καθώς, ακόμα και στην περίπτωση που η τρόικα την απαιτήσει, θα αναζητηθούν άλλα ισοδύναμα μέτρα προκειμένου να αποφευχθεί.
(Πηγή: "Κεφάλαιο")
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: