Από τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου προκύπτουν μεταξύ άλλων όλες οι ρυθμίσεις για τα χρέη προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, το νέο χαράτσι για το 2013, οι απολύσεις στο δημόσιο, ο νέος τρόπος καταβολής του ΦΠΑ, άνοιγμα επαγγελμάτων, αλλαγές στην οργανωτική δομή του υπουργείου Οικονομικών.
Επίσης, από το προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου προκύπτουν τα εξής:
- Ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας των ετών 2011 – 2012 – 2013 πρόκειται να εξοφληθεί σε έως και 7 μηνιαίες δόσεις με ελάχιστο ποσό δόσης τα 50 ευρώ.
- Το σύνολο του προληπτικού φορολογικού ελέγχου του υπουργείου Οικονομικών (πχ. Έκδοση αποδείξεων, απόδοση παρακρατούμενων φόρων, ΦΠΑ κ.ά.) περνάει από τις 31 Οκτωβρίου στο γενικό γραμματέα δημοσίων εσόδων. Αυτό σημαίνει ότι και το τμήμα προληπτικού ελέγχου του ΣΔΟΕ περνάει στον κ. Θεοχάρη.
- Στις 31 Ιουλίου 2013 περνάει στη γενική γραμματεία δημοσίων εσόδων και η υπηρεσία εσωτερικών υποθέσεων του ΥΠΟΙΚ η οποία διερευνά υποθέσεις διαφθοράς.
- Θεσπίζεται ειδικό σύστημα πρόσληψης προσωπικού στη γενική γραμματεία δημοσίων εσόδων καθώς και ειδικό σύστημα προαγωγών και υπηρεσιακής εξέλιξης των υπαλλήλων της. Ουσιαστικά ο κ. Θεοχάρης αποκτά μεγάλη ευελιξία στο να επιβραβεύει αλλά και να υποβαθμίζει εργαζόμενους αλλά και στελέχη του φορολογικού μηχανισμού ανάλογα με την απόδοσή τους.
Σημειώνεται ότι με βάση όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, αποσύρθηκε η επίμαχη διάταξη για τους συμβασιούχους του δημοσίου (με την οποία αντιτάχθηκε ο υπουργός Δικαιοσύνης Αντώνης Ρουπακιώτης, διαμηνύοντας ότι δεν θα την υπογράψει). Με την προτεινόμενη ρύθμιση -η οποία αφαιρείται, όπως όλα δείχνουν, από το τελικό κείμενο του πολυνομοσχεδίου- τροποποιούνται τα άρθρα του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που αφορούν στην προσωρινή δικαστική προστασία, ακόμη και για εργαζομένους του ιδιωτικού και όχι μόνο του δημοσίου τομέα.
Συνοπτικά, η προτεινόμενη διάταξη απαγορεύει στο αρμόδιο δικαστήριο να αποφανθεί, έστω και σε καθεστώς προσωρινής δικαστικής προστασίας, για τη διατήρηση οποιασδήποτε εργασιακής σχέσης ορισμένου χρόνου, ενώ για τις συμβάσεις αορίστου χρόνου προβλέπει διάστημα έξι μηνών από την έκδοση της προσωρινής διαταγής και εννέα μηνών συνολικά από την κατάθεση της αίτησης στο δικαστήριο, προκειμένου να εκδικαστεί η κύρια υπόθεση (σ.σ.: πρακτικά αδύνατο, με τον όγκο υποθέσεων που χειρίζονται τα δικαστήρια).
Επίσης, προβλέπει ότι ακόμη και σε περίπτωση θετικής για τον εργαζόμενο απόφασης προσωρινής προστασίας δεν επιτρέπεται η ικανοποίηση του χρηματικού του αιτήματος (να καταβάλλεται, δηλαδή, κανονικά ο μισθός του) παρά μόνο στο ήμισυ των συνολικών αποδοχών του.
Παράλληλα, αποσύρεται από το πολυνομοσχέδιο η «κρυφή» ρύθμιση για κούρεμα στις συντάξεις των ελεύθερων επαγγελματιών.
Τέρμα τα λεφτά σε όσους δεν έχουν επιστρέψει ενισχύσεις
Κεντρική εποπτεία κρατικών ενισχύσεων, Διυπουργική Επιτροπή αλλά και πάγωμα επιδοτήσεων για όσους οφείλουν και δεν έχουν επιστρέψει κρατικές ενισχύσεις προβλέπει το προσχέδιο του πολυνομοσχέδιου. Συνιστάται οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης, με τίτλο «Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων» υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό Οικονομικών. Τα Υπουργεία και οι εποπτευόμενοι από αυτά φορείς θα προωθούν όλα τα σχέδια που αφορούν σε διαχείριση ή παροχή κρατικών πόρων, πριν την τελική έγκριση και υιοθέτηση τους. Θα εξετάζει τα προτεινόμενα σχέδια ως προς τη συμβατότητά τους με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων και εκφράζει έγγραφη γνώμη, η οποία θα προσαρτάται σε κάθε σχέδιο. Επίσης, θα έχει την πλήρη ευθύνη για την κοινοποίηση των σχεδίων κρατικών ενισχύσεων, θα επιβλέπει και παρακολουθεί την πορεία και την πρόοδο των υποθέσεων κρατικών ενισχύσεων.
Θα στελεχωθεί από υπαλλήλους όλων των κλάδων κατηγοριών και ειδικοτήτων του Υπουργείου Οικονομικών καθώς και από 34 υπαλλήλους από τον στενό και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα και τις ανεξάρτητες αρχές, αλλά από την Μονάδα Οργάνωσης Διαχείρισης (ΜΟΔ) ΑΕ. Η επιφορτισμένη με τις κρατικές ενισχύσεις υπηρεσία κάθε Υπουργείου μετονομάζεται σε « Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων». Θα προετοιμάζουν και θα προωθούν για γνωμοδότηση ή και έγκριση σχεδίων από την Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων.
Συγκροτείται και Διϋπουργική Επιτροπή Κρατικών Ενισχύσεων από τον Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος προεδρεύει, με αναπληρωτή του τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών, τους Υπουργούς Εξωτερικών, Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τους εκάστοτε αρμόδιους Υπουργούς, θέματα στην αρμοδιότητα των οποίων έρχονται προς συζήτηση. Αναπληρωτές ορίζονται οι αντίστοιχοι Γενικοί Γραμματείς των Υπουργείων. Γραμματέας της Επιτροπής ορίζεται ο Υποδιευθυντής της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων με αναπληρωτή του υπάλληλο της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων. Έργο της Επιτροπής είναι η διερεύνηση και επίλυση:
* Όλων των θεμάτων κρατικών ενισχύσεων που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα της Ελληνικής Δημοκρατίας.
* Όλων των υποθέσεων κρατικών ενισχύσεων όπου υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις ανάμεσα στους αρμόδιους φορείς και στην Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων ή/ και των αρμόδιων φορέων μεταξύ τους.
* Όλων των θεμάτων που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε υψηλό επίπεδο με τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Δημιουργείται και Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων, στο οποίο θα συνδεθούν όλα τα υφιστάμενα καθώς και τα υπό προκήρυξη περιφερειακά συστήματα του δικτύου των Αποκεντρωμένων Μονάδων Κρατικών Ενισχύσεων.
Με την ενημέρωσή της για απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορά ανάκτηση από την Ελληνική Δημοκρατία παράνομων κρατικών ενισχύσεων, η Κεντρική Μονάδα θα έρχεται σε επαφή με την χορηγούσα αρχή, ώστε να συλλέξει όλη την απαραίτητη πληροφόρηση. Οι ωφελούμενοι από παράνομη κρατική ενίσχυση θα είναι υποχρεωμένοι να επιστρέψουν το ποσό με τους αναλογούντες τόκους.
Ορίζεται μάλιστα ότι «αναστέλλεται η χορήγηση κάθε συμβιβάσιμης ενίσχυσης σε οποιονδήποτε αποδέκτη οφείλει να επιστρέψει παράνομη και ασυμβίβαστη ενίσχυση που υπόκειται σε προηγούμενη απόφαση ανάκτησης μέχρις ότου ο εν λόγω αποδέκτης έχει επιστρέψει την παλαιά παράνομη και ασυμβίβαστη ενίσχυση». Σε περίπτωση εταιρειών σε καθεστώς πτώχευσης, οι Αποκεντρωμένες Μονάδες, υποβοηθούμενες από την Κεντρική Μονάδα, διασφαλίζουν ότι τα ποσά της ανάκτησης εγγράφονται στον πίνακα των απαιτήσεων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Πτωχευτικό Κώδικα.
Πιστοποιημένοι εκτιμητές
Μετά από εξετάσεις που θα γίνονται 2 φορές το χρόνο θα μπορεί –όποιος έχει τα προσόντα– να γίνει πιστοποιημένος εκτιμητής. Ορίζεται ότι το επάγγελμα του πιστοποιημένου εκτιμητή ασκείται ελεύθερα μετά πάροδο τριμήνου από την αναγγελία έναρξής του στην Αρμόδια Διοικητική Αρχή και την εγγραφή του πιστοποιημένου εκτιμητή στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών. Το Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών τηρείται στην Αρμόδια Διοικητική Αρχή και δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών. Στην ίδια αρχή τηρείται κατάλογος διενεργηθεισών εκτιμήσεων.
Προκειμένου περί φυσικών προσώπων, η αναγγελία ορίζεται ότι θα συνοδεύεται από μία σειρά δικαιολογητικά. Η Αρμόδια Διοικητική Αρχή μπορεί εντός τριών (3) μηνών από την υποβολή της αναγγελίας να απαγορεύσει την έναρξη του επαγγέλματος εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις.
Το πιστοποιητικό χορηγείται μετά από επιτυχία του ενδιαφερόμενου σε εξετάσεις, στο γνωστικό αντικείμενο του κλάδου ή των κλάδων, στους οποίους επιθυμεί να πιστοποιηθεί. Οι εξετάσεις διεξάγονται κυρίως με το σύστημα των πολλαπλών επιλογών. Ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει σχετική αίτηση στην Αρμόδια Διοικητική Αρχή και οι εξετάσεις διενεργούνται δύο φορές το χρόνο από Εξεταστική Επιτροπή.
Η αμοιβή για τη διενέργεια εκτιμήσεων καθορίζεται ελεύθερα μετά από κοινή συμφωνία του πιστοποιημένου εκτιμητή και του ενδιαφερομένου. Οι πιστοποιημένοι εκτιμητές οφείλουν να συντάσσουν τις εκτιμήσεις τους σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά ή διεθνή αναγνωρισμένα εκτιμητικά πρότυπα και με τον κώδικα δεοντολογίας, που προβλέπεται από τον νόμο.
Διαφάνεια στις επαγγελματικές ενώσεις
Οι νόμιμα λειτουργούσες οικείες επαγγελματικές ενώσεις, οργανώσεις και επιμελητήρια των επαγγελμάτων που υπάγονται στο κεφάλαιο Α και το κεφάλαιο Β του ν. 3919/2011 υποχρεούνται να δημοσιεύουν στον ιστότοπό τους τις παρακάτω πληροφορίες, προς ενίσχυση της διαφάνειας της λειτουργίας τους:
α. τις ετήσιες λογιστικές καταστάσεις τους ,
β. την αμοιβή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου αναλυτικά ανά αξίωμα,
γ. τα ποσά των ισχυουσών εισφορών ανά είδος και είδος υπηρεσίας που παρέχεται από αυτές, καθώς και τους κανόνες για τον υπολογισμό και την εφαρμογή αυτών,
δ. στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις επιβαλλόμενες κυρώσεις και περίληψη αυτών, ε. στατιστικά στοιχεία και ανακοινώσεις σχετικά με αξιώσεις ή παράπονα που έχουν κατατεθεί από καταναλωτές ή οργανώσεις καθώς και τους λόγους αποδοχής ή απόρριψης των εν λόγω αξιώσεων ή παραπόνων και
στ. τυχόν αλλαγές στους επαγγελματικούς κώδικες δεοντολογίας.
Ποια επαγγέλματα παραμένουν κλειστά
Ορίζονται φραγμοί στην απελευθέρωση για υπηρεσίες γενικού συμφέροντος και γενικού οικονομικού συμφέροντος:
* Για τα επαγγέλματα του αρχαιοπώλη και του εμπόρου νεώτερων μνημείων.
* Διύλισης, διάθεσης βιοκαυσίμων, άδεια Μεταφοράς με αγωγό αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών προϊόντων, άδειες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και αφορολόγητων ναυτιλιακών καυσίμων κλπ
* Άδεια Λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμων, πρατηρίου πώλησης υγραερίων αποκλειστικά για κίνηση οχημάτων μέσω αντλιών, πωλητή πετρελαίου θέρμανσης, διανομής εμφιαλωμένου υγραερίου, εμφιάλωσης Υγραερίων (άρθρο 9 του ν. 3054/02), για Προμήθεια Πετρελαιοειδών προϊόντων απευθείας από τα διυλιστήρια ή από Εισαγωγή.
* Γομωτή – Πυροδότη
* προνοιακούς φορείς, που ιδρύονται από ιδιώτες και φορείς Ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα ως προς την έκδοση άδειας ίδρυσης, λειτουργίας και αναθεώρησης.
* Εμπορία λιπασμάτων και παραγωγής και εμπορίας πολλαπλασιαστικού υλικού φυτικών ειδών, υποχρεούται να απασχολεί υπεύθυνο επιστήμονα πλήρους απασχόλησης, σε κάθε σημείο εμπορίας των λιπασμάτων.
* Κρεοπώλη. Βεβαίωση που χορηγείται από τις Σχολές Επαγγελμάτων Κρέατος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ή αντίστοιχες δημόσιες ή ιδιωτικές αναγνωρισμένες σχολές
* Κτηνιατρεία και οι κτηνιατρικές κλινικές.
* Ναυαγοσώστη, Εκμισθωτή Θαλασσίων Μέσων Αναψυχής.
* Εμπορία περιστρόφων, πιστολιών, όπλων σκοποβολής, εμπορία ειδών πυροτεχνίας και συσκευών εκτόξευσης φωτοβολίδων παρασκευή εκρηκτικών υλών, κατασκευή, μετασκευή, συναρμολόγηση, επεξεργασία ή επισκευή πυροβόλων όπλων και λοιπών ειδών γόμωση φυσιγγίων κυνηγετικών όπλων για εμπορία, κατασκευή ειδών πυροτεχνίας και συσκευών εκτόξευσης φωτοβολίδων, λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, εργασία προσωπικού ασφαλείας ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, λειτουργία γραφείων ιδιωτικών ερευνών, εργασία προσωπικού σε γραφεία ιδιωτικών ερευνών.
(Πηγή: capital.gr)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: