Την ίδια στιγμή, γίνεται μία προσπάθεια να... «καθαρίσει η ήρα από το σιτάρι» και να διαχωριστούν οι βιώσιμες και οι συστημικές τράπεζες, που δεν θα μπορούν επ’ αόριστον να επιβαρύνουν την «προίκα» του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, αφού πρώτα διαβούν το κατώφλι του. Στο πλαίσιο αυτό, η αγορά εκτιμά ότι θα υπάρξουν αναγκαστικοί γάμοι και συγχωνεύσεις, για να «μαζευτεί» η κατάσταση.
Με την κυβέρνηση να θεωρεί πιθανότερη ημερομηνία τη δημοσίευση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου για τις ανακεφαλαιοποιήσεις τη Μ. Τρίτη ή το αργότερο έως τις 20 Απριλίου, εντείνονται οι διαπραγματεύσεις για τη διαμόρφωση των όρων που αφορούν τις επικείμενες αυξήσεις κεφαλαίου αλλά και το ιδιοκτησιακό καθεστώς των τραπεζών, μετά την ενίσχυσή τους και την έκδοση μετοχών υπέρ του ΤΧΣ.
Στο περιθώριο των εξελίξεων αυτών, οι τράπεζες από μόνες τους χωρίζουν - σε διάφορες συζητήσεις - εαυτούς σε δύο κατηγορίες, σε αυτές που θα προλάβουν πρώτες να αντλήσουν κεφάλαια και να αποφύγουν εντέλει και την κεφαλαιοποίηση και σε αυτές - τις μη βιώσιμες, που θα χρηματοδοτούνται μάλιστα μέσω του μηχανισμού ELA της Τραπέζης της Ελλάδος - και οι οποίες θα είναι οι περισσότερες...
Αυτές οι τελευταίες είναι που θα οδηγηθούν σε αναγκαστικούς γάμους.
Εν τω μεταξύ, σήμερα, η Τράπεζα της Ελλάδος αναμένει την κατάθεση των πλήρων φακέλων με τα business plans των τραπεζών, που θα περιλαμβάνουν το ποιες κινήσεις και μέτρα θα υιοθετήσουν προς την κατεύθυνση της κεφαλαιακής τους ενίσχυσης.
Πέραν του θέματος αυτού, που είναι σε εξέλιξη αναφορικά με τον προσδιορισμό του ακριβούς ύψους των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν, η Τράπεζα της Ελλάδος δίνει προτεραιότητα αυτές τις ημέρες στην επίλυση και οριστικοποίηση των εκκρεμοτήτων που αφορούν τις ανακεφαλαιοποιήσεις, στις επαφές της με την τρόικα, το ΤΧΣ και τις τράπεζες.
Χθες, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Επιτροπής Συστημικής Ευστάθειας, τέθηκε επί τάπητος η ανάγκη άμεσης ρύθμισης των όρων της ανακεφαλαιοποίησης. Παρόντες ήταν ο υπουργός Οικονομικών κ. Φ. Σαχινίδης, ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος κ. Γ. Προβόπουλος, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών κ. Β. Ράπανος, ο πρόεδρος του ΤΧΣ κ. Π. Θωμόπουλος, ενώ παρέστη και ο διευθυντής του Πρωθυπουργικού Γραφείου κ. Γκ. Χαρδούβελης. Οι όροι που αποτελούν πεδίο διαπραγμάτευσης είναι οι ακόλουθοι:
1. Το ακριβές και ελάχιστο ποσοστό επί της συνολικής κεφαλαιακής ενίσχυσης που θα πραγματοποιηθεί μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου (ΑΜΚ). Οι συζητήσεις στρέφονται γύρω από το αν η κάθε τράπεζα θα καλύψει τις κεφαλαιακές της ανάγκες μέσω ΑΜΚ, σε ποσοστό 10% ή 12,50%. Ολα τα ενδιάμεσα ποσοστά είναι προς διαπραγμάτευση.
2. Οι όροι των επικείμενων αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου που θα λάβουν χώρα τον Σεπτέμβριο. Η τιμή διάθεσης των μετοχών στην πρώτη φάση της συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων στην αύξηση κεφαλαίου, αλλά και ο καθορισμός της τιμής για τη δεύτερη φάση, της επαναγοράς μετά την πάροδο πενταετίας των μετοχών από το ΤΧΣ.
3. Η δυνατότητα πολλαπλάσιου αγοράς μετοχών από το αρχικό ποσοστό, μέσω των warrants (τίτλοι που δίνουν στον κάτοχό τους το δικαίωμα, αλλά όχι την υποχρέωση, να αγοράσει μετοχές με συγκεκριμένους προσδιορισμένους όρους), ώστε να μπορέσουν οι ιδιώτες μέτοχοι να επαναγοράσουν παραπάνω μετοχές κατά την επαναγορά. Οι τράπεζες ιδανικά θα ήθελαν το πολλαπλάσιο να είναι έως 7 φορές, αλλά εκτιμάται ότι δεν θα υπάρξει συμφωνία για πάνω από 4 φορές.
4. Η ετήσια απόδοση (θα υπολογίζεται βάσει ενός σταθερού επιτοκίου που θα καθορισθεί) που θα κληθούν να πληρώσουν όσοι επαναγοράσουν μετοχές από το ΤΧΣ για το διάστημα που μεσολαβεί από την ΑΜΚ έως την επαναγορά.
Ειδικά για το θέμα των warrants, πολλές τεχνικές λεπτομέρειες είναι ανοιχτές. Η πρόταση των τραπεζών είναι:
1. Να συνοδεύουν όλες τις κοινές μετοχές που θα εκδοθούν υπέρ του Ταμείου (ΤΧΣ).
2. Να δοθούν σε παλαιούς και νέους μετόχους
3. Να είναι διαπραγματεύσιμα στο Χρηματιστήριο και μάλιστα με δυνατότητα αποσύνδεσης από τις μετοχές.
Το επιχείρημα των τραπεζών είναι ότι η σωστή λειτουργία των warrants έχει άμεση σχέση με την αποφυγή της κρατικοποίησης ή του αφελληνισμού μίας τράπεζας. Οπως επισημαίνουν, η διακράτηση έστω και μικρού αριθμού warrants από το Ταμείο (π.χ. 2 από τα 9. Είναι 9 διότι με 10% συμμετοχή των ιδιωτών στην αύξηση κεφαλαίου, το Ταμείο συμμετέχει με 90%, άρα η σχέση διαμορφώνεται σε 1 προς 9) θα το καθιστούσε μέτοχο κατά 20% περίπου σε κάθε τράπεζα σε βάθος χρόνου και ουσιαστικά θα επέτρεπε στο Δημόσιο τον έλεγχο των τραπεζών, αποτρέποντας έτσι την παγίωση του ιδιωτικού χαρακτήρα.
ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΑΓΟΡΑ
Υπέρ της επιτυχούς ολοκλήρωσης της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, ανεξάρτητα από την προκήρυξη των εκλογών, τάσσονται οι παραγωγικές τάξεις και σύσσωμη η αγορά. Ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος τονίζει σε επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομικών: «Ως κρίσιμη προϋπόθεση για την επιτυχία αυτής της προσπάθειας αποτελεί η διατήρηση του ιδιωτικού χαρακτήρα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, με την ενθάρρυνση συμμετοχής των ιδιωτών στη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης, ώστε σε καμία περίπτωση να μην επιστρέψει η Ελλάδα στην εποχή των κρατικών τραπεζών».
Ο κ. Μίχαλος αναφέρει ακόμη ότι η συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών είναι απαραίτητη, καθώς επίσης και ότι η διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης οφείλει να διασφαλίζει τα συμφέροντα του ΤΧΣ και του Ελληνα φορολογούμενου, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη συμμετοχή των ιδιωτών. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει ίση μεταχείριση μεταξύ ιδιωτών επενδυτών και ΤΧΣ, με τον καθορισμό ίδιας τιμής συμμετοχής στην ανακεφαλαιοποίηση και ορθολογική αξιοποίηση των warrants, ώστε να αποτελέσουν κίνητρο συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων, παλαιών και νέων, που θα θελήσουν να επενδύσουν τόσο στις επικείμενες όσο και στις μελλοντικές αυξήσεις κεφαλαίου κατά την περίοδο επαναγοράς των μετοχών.
Από πλευράς της, η ΓΣΕΒΕΕ χαρακτηρίζει ζωτικής σημασίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τη ρητή δέσμευση ποσοστού 20% από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών για δάνεια προς τις ΜΜΕ, ενώ με επιστολή της προς τον υπουργό Εργασίας ζητεί την επαναφορά της ρύθμισης υπαγωγής των μικρών επιχειρηματιών στη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Επίσης, προτείνει να διευρυνθεί και να συγκεκριμενοποιηθεί η τροποποίηση, ώστε να περιλαμβάνει επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι δύο άτομα, τα οποία έχουν οφειλές δανείων και αποδεδειγμένα αδυνατούν να αποπληρώσουν τις οφειλές τους.
ΤΑ ΟΜΟΛΟΓΑ ΥΠΟ ΞΕΝΟ ΔΙΚΑΙΟ
Νέα παράταση μέχρι τις 20 Απριλίου έδωσε την Πέμπτη η κυβέρνηση στους κατόχους ομολόγων των ΔΕΚΟ υπό ξένο δίκαιο για να ανταλλάξουν τα ομόλογά τους στα πλαίσια του PSI, δίνοντας στον εαυτό της και άλλο χρόνο μέχρι να αποφασίσει τη στάση της έναντι όσων αρνούνται να συμμετάσχουν. Η νέα προθεσμία αφορά ομολογιούχους που έως στιγμής αρνούνται ή δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για τη συμμετοχή τους.
Οπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters, οι ελληνικές Αρχές έχουν πει ότι δεν μπορούν να αποπληρώσουν το σύνολο του κεφαλαίου των ομολόγων που δεν θα συμμετάσχουν στην ανταλλαγή και ότι η πιο συμφέρουσα επιλογή που έχουν είναι να δεχθούν αυτήν που εφαρμόστηκε στους κατόχους ομολόγων ελληνικού δικαίου - δηλαδή η απομείωση της ονομαστικής αξίας τους κατά 53,4% και κατά 74% σε όρους καθαρής παρούσας αξίας.
Η κυβέρνηση δεν έχει αποφασίσει πώς θα χειριστεί όσους αρνηθούν μέχρι τέλους να συμμετάσχουν. Εχει τρεις επιλογές: Να αποπληρώσει τα ομόλογα στη λήξη τους, να μην αποπληρώσει τα ομόλογα διακινδυνεύοντας δικαστική διαμάχη ή να υποβάλει νέα πρόταση, διασφαλίζοντας όμως παράλληλα την ισότιμη μεταχείρισή τους με όσους συμμετείχαν στην ανταλλαγή. Οποιο και να είναι το αποτέλεσμα, δεν μπορεί να ανατρέψει τη συμφωνία που πέτυχε η χώρα με την πλειοψηφία των ομολογιούχων στις 12 Μαρτίου, όταν η κυβέρνηση ολοκλήρωσε την ανταλλαγή ομολόγων ύψους 177 δισ. ευρώ.
Οι περισσότερες συνελεύσεις των κατόχων ομολόγων ΔΕΚΟ ή υπό ξένο δίκαιο πραγματοποιήθηκαν το διάστημα 27-29 Μαρτίου. Σε επτά από τις συνολικά 36 σειρές ομολόγων, με συνολική ονομαστική αξία 2,45 δισ. ευρώ, οι συνελεύσεις δεν ολοκληρώθηκαν, με τη σχετική προθεσμία να επεκτείνεται και αυτή για τις 20 Απριλίου.
Εν τω μεταξύ, περίπου 50 μικροομολογιούχοι πραγματοποίησαν χθες συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από την Τράπεζα της Ελλάδος, ζητώντας να εξαιρεθούν από το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους.
(Πηγή: Κέρδος)
(Πηγή: )