Προχθές το πρωί κοινοποιήθηκε στις δύο εταιρείες η καταγγελία από τον ΔΕΣΜΗΕ και η διαγραφή τους από το μητρώο αγοράς και από χθες οι 200.000 πελάτες τους τροφοδοτούνται από τη ΔΕΗ. Για τους πελάτες αυτούς η επιχείρηση έχει θέσει σε λειτουργία ειδική τηλεφωνική γραμμή (214-214-2000), ενώ έχουν προθεσμία τριών μηνών να επιλέξουν άλλο προμηθευτή.
Ουσιαστικά με την αποχώρηση των Energa και Hellas Power πέφτει αυλαία σε αυτή τη νεόκοπη αγορά, όπου και οι δύο μαζί ήλεγχαν μερίδιο 8%, 91% ήταν στα χέρια της ΔΕΗ και μόλις 1% στα χέρια τρίτων πολύ μικρότερων εταιρειών.
Από τότε που άνοιξε η αγορά (το 2008) στηριζόταν σε πήλινα πόδια, με τις ηγεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος (τόσο την τωρινή όσο και τις προηγούμενες) να κάνουν πως δεν βλέπουν και μόνη τους «αγωνία» να είναι η πάση θυσία απόκτηση από τους ιδιώτες σεβαστού αριθμού πελατών ώστε να μην μπορεί να λέει τίποτε η Ε.Ε., η οποία προφανώς τώρα θα ζητήσει εξηγήσεις. Και ας είχε κάνει πλήθος παρεμβάσεων προς τις ηγεσίες του υπουργείου την τελευταία διετία η ΡΑΕ, ζητώντας πότε τη σύνδεση της αγοράς χονδρικής με την αγορά λιανικής (ουδέποτε έγινε), πότε να μπει φρένο στις εικονικές προσφορές ρεύματος στη χονδρική που διατηρούσαν τεχνητά χαμηλές τις τιμές και πότε την απόσυρση της επιβολής φόρων στο ρεύμα (ΕΦΚ στο φυσικό αέριο, ειδικό τέλος ακινήτων) που από τον Σεπτέμβριο και μετά έδωσαν τη χαριστική βολή στην αγορά.
Παραμένουν οι στρεβλώσεις
Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο η ΡΑΕ όσο και σχεδόν το σύνολο της αγοράς δίνουν δίκιο σε κάποιες από τις καταγγελίες των Energa και Hellas Power, ανεξαρτήτως αν τα 340 εκατ. ευρώ που διεκδικούν από ΔΕΣΜΗΕ και ΔΕΗ μοιάζουν υπερβολικά. Τρεις από τις πιο χαρακτηριστικές καταγγελίες - διεκδικήσεις των δύο εταιρειών αφορούν:
- 40 εκατ. ευρώ για το 2011 επειδή η ΔΕΗ υπερεκτιμά την ενέργεια που κατανάλωναν οι πελάτες τους, με αποτέλεσμα ο ΔΕΣΜΗΕ να τις υπερτιμολογεί για αγορές που ουδέποτε έκαναν. Το θέμα αφορά τους οικιακούς πελάτες και τα μικρά καταστήματα που δεν έχουν ημερησίους μετρητές, οπότε οι μετρήσεις γίνονται «έναντι» ανά δίμηνο, δηλαδή στο... περίπου. Ετσι, όταν κάθε τετράμηνο οι προμηθευτές παραλάμβαναν τις τελικές μετρήσεις, συχνά αποδεικνυόταν ότι οι πελάτες τους κατανάλωσαν λιγότερο ρεύμα από αυτό για το οποίο ο ΔΕΣΜΗΕ χρέωνε τις εταιρείες. Το 2010 εισέπραξαν πιστωτικό υπόλοιπο από τον ΔΕΣΜΗΕ, κάτι που φέτος δεν συνέβη. Και αυτό γιατί, όπως λένε οι ίδιες οι Αρχές, με ευθύνη της ΔΕΗ που ακόμη και σήμερα αποτελεί τον διαχειριστή του δικτύου, η επεξεργασία των μετρήσεων καθυστερεί ίσως και για μήνες. Οσο για τα 40 εκατ. ευρώ, το ποσό αμφισβητείται από τις αρμόδιες Αρχές. Ωστόσο, αν τους είχαν πιστωθεί χρήματα, μπορεί το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετώπισαν να ήταν μικρότερο.
- 90 εκατ. ευρώ επειδή από το φθινόπωρο και μετά το υπουργείο Οικονομικών δεν επιτρέπει στους καταναλωτές να αλλάξουν προμηθευτή, αν δεν έχουν εξοφλήσει το σύνολο του τέλους ακινήτων. Με επιστολή της προς τα υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος η ΡΑΕ είχε ζητήσει να αλλάξει το καθεστώς καθώς υπήρχαν πολλοί καταναλωτές που είχαν υπογράψει σύμβαση με νέο προμηθευτή, αλλά η «μετακόμισή» τους σε αυτόν είχε παγώσει λόγω της μη καταβολής του συνόλου του τέλους για πέρυσι, παρότι δεν είχαν παραλάβει ακόμη τον λογαριασμό με την τελική δόση του 2011! Δεν είναι σαφές πάντως πως προκύπτουν τα 90 εκατ. ευρώ.
- Περισσότερα από 35 εκατ. ευρώ από παράνομες και αντιανταγωνιστικές συμπεριφορές της ΔΕΗ. Σύμφωνα πάντοτε με την καταγγελία, τέτοιες είναι το ότι συνεχίζει να τιμολογεί πελάτες που εκπροσωπούνται από ιδιώτες προκαλώντας διπλοτιμολογήσεις, δεν παρέχει ιστορικά στοιχεία πελατών, δεν ενημερώνει για πελάτες που διακόπτουν κ.ο.κ. Ευσταθούν κάποια από τα προαναφερόμενα, λένε οι Αρχές, όχι όμως ολόκληρο το ποσό.
Τι απαντά ο ΔΕΣΜΗΕ
«Το μεγαλύτερο μέρος των αμφισβητούμενων οφειλών που αφορούν το ζήτημα του τρόπου υπολογισμού από τον ΔΕΣΜΗΕ της χονδρικής τιμής έχει παραπεμφθεί στη διαιτησία της ΡΑΕ που έχει απορρίψει ως αβάσιμους τους ισχυρισμούς αυτούς», απαντά από πλευράς του σε χθεσινή ανακοίνωση ο διαχειριστής.
(Πηγή: Τα Νέα)