Την ίδια στιγμή, δεν επαρκούν τα χρήματα του προϋπολογισμού, ούτε και οι εισφορές του ΙΚΑ για να συνεχίζονται να πληρώνονται επιδόματα, όπως μέχρι σήμερα.
Πριν από την έλευση του β' εξαμήνου του 2011, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε δύο αλλαγές-κλειδιά για τον νέο ρόλο του ΟΑΕΔ:
- Θα επεκτείνει τον αριθμό των επιδομάτων ανεργίας τα οποία δίδονται με εισοδηματικά κριτήρια, όπως ρητά προβλέπει το Μνημόνιο.
- Θα προσλάβει σε δήμους και μη κερδοσκοπικούς φορείς για 5 μήνες 92.000 ανέργους με μισθό 625 ευρώ και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη (ΕΣΠΑ).
Στόχος η επιδότηση της μόνης δυνατής απασχόλησης σε καιρό κρίσης, δηλαδή της προσωρινής, και όχι της ανεργίας.
Η ριζική αλλαγή στον χαρακτήρα του ΟΑΕΔ επιβάλλει όμως πρώτα απ' όλα μείωση των κονδυλίων για επιδόματα ανεργίας. Αυτό θα επιτευχθεί με δύο βασικούς τρόπους:
1. Με την εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων, που όμως δεν είναι κάτι καινούργιο. Η παροχή των 5 από τα 12 επιδόματα του ΟΑΕΔ που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με την ανεργία, προϋποθέτει την πλήρωση συγκεκριμένου, πολύ αυστηρού κριτηρίου: να μην υπερβαίνουν οι αποδοχές της οικογένειας του ανέργου τα 9.097 ευρώ τον χρόνο (758 ευρώ τον μήνα).
Τα 5 αυτά επιδόματα προβλέπουν την παροχή μόλις 293 ευρώ για έναν έως τρεις μήνες ετησίως και στην πραγματικότητα αφορούν ένα ελάχιστο ποσοστό των επιδοτουμένων ανέργων.
Ο μικρός αριθμός των δικαιούχων επιδομάτων με εισοδηματικά κριτήρια δείχνει πως η επιμονή της τρόικας για την εισαγωγή παρομοίων κριτηρίων δεν σχετίζεται με τα ήδη υπάρχοντα επιδόματα, αλλά με τα υπόλοιπα που δεν έχουν. Αυτός είναι ο πρώτος άμεσος τρόπος μείωσης των κονδυλίων για επιδόματα ανεργίας που μπορεί να εφαρμοστεί με τη μερική αλλαγή του υπάρχοντος καθεστώτος παροχών του ΟΑΕΔ, μέσω της επέκτασης των εισοδηματικών κριτηρίων και για όσα επιδόματα δεν δίδονται με αυτά (βασικό, εποχιακά).
Η αλλαγή αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του ποσού που δίδεται σε κάθε άνεργο, αλλά όχι σε πλήρη κατάργηση του επιδόματος ανεργίας.
2. Ο δεύτερος, έμμεσος τρόπος προϋποθέτει τη μείωση του αριθμού των δικαιούχων με βάση το ισχύον καθεστώς. Για παράδειγμα, σήμερα το ανώτατο χρονικό διάστημα παροχής του βασικού επιδόματος ανεργίας είναι οι 12 μήνες. Η παραμονή του ποσοστού των ανέργων στο 14-15% για την επόμενη τριετία θα οδηγήσει στη δραματική αύξηση των μακροχρόνια ανέργων, δηλαδή στη μείωση των δικαιούχων του βασικού επιδόματος.
Γι' αυτόν τον λόγο, η κυβέρνηση προσανατολίζεται πλέον στην επιδότηση της προσωρινής απασχόλησης των μακροχρόνια ανέργων και όχι στην επιδότηση της προσωρινής ...ανεργίας. Η πρώτη "λύση" κρίνεται πιο "φθηνή" για το κράτος και πιο αποδοτική για την οικονομία.
(πηγή: Κεφάλαιο, 19/3/11)